Kia toont de Rio in zijn driedeurs trim. Voor wie het wat sportiever mag, staat –ie klaar vanaf het begin van het volgende jaar.
Kia heeft de driedeurs Rio in de eerste plaats ontwikkeld voor de Europese markt. Geen wonder dus, dat de IAA in Frankfurt, in de schaduw van het hoofdkantoor in Rüsselsheim, is gekozen voor het werelddebuut. Uiteindelijk hoopt Kia dat 20 tot 25 procent van de Rio-verkopen uit de driedeurs zullen bestaan.
Verder verschilt de driedeurs maar weinig van zijn broer met achterportieren. De maten zijn krek eender en ook de lage daklijn is het zelfde. De motoren en uitrustingsniveaus zijn eveneens gelijk – dat betekent dat er drie- en viercilinders zijn met vermogens die uiteenlopen van 75 tot 109 pk. Wie weet vormt de driedeurs Rio ooit de basis voor een snelle uitvoering – Kia doet inmiddels mee met de grote jongens en dan ben je aan je stand verplicht om ook eens met een GTI-achtige te komen.
Vanaf het begin van 2012 levert Kia de driedeurs Rio. Prijzen zijn al bekend. Kia vraagt 900 euro minder voor de driedeurs, waardoor de prijzen beginnen bij 11.695 euro.
Het profiel van de 5-deurs vond ik al niet bijzonder, maar zonder de achterportieren wordt ie ineens erg vlak.
De welving in de flank lijkt met deze kleur wat minder op te vallen, dat maakt hem inderdaad een tikje vlak. En de 5-deurs lijkt wat meer in balans, het achterste ruitje is nu wel erg klein in verhouding tot het portier. Maar desondanks hoort ie nog steeds tot de beter ogende aanbiedingen in dit segment.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!