Autoweek schreef:Officieel: CX-5 is Mazda-mijlpaal
Het grote Mazda-nieuws van dit najaar is de nieuwe CX-5. De auto vormt een mijlpaal voor Mazda, en dat is niet alleen omdat het merk met de CX-5 een nieuw segment betreedt.
De CX-5 is namelijk de eerste Europese productie-Mazda die profiteert van de bijzondere SkyActiv-techniek, die het verbruik aanzienlijk beperkt. Er komen in Europa twee motoren beschikbaar: een 2,0-liter benzinemotor en een 2,2-liter turbodiesel. Voor die laatste motor streeft Mazda naar een CO2-uitstoot van minder dan 120 g/km.
Daarnaast is de nieuweling de eerste Mazda die ontworpen is met de nieuwe designtaal ‘Kodo’. De Shinari en Minagi Concept lieten eerder al een voorproefje van de ontwerpstijl zien. Kodo kenmerkt zich volgens Mazda door ‘een prominente nieuwe voorzijde met een brutaler familiegezicht en een dynamische styling, die vitaliteit en lenigheid uitstraalt’.
De Mazda CX-5 debuteert op 13 september op de persdag van de IAA in Frankfurt. Het andere Mazda-nieuws op de IAA is de licht gefacelifte 3. Vanaf begin 2012 introduceert het Japanse merk de CX-5 op de diverse mondiale markten.
Zeer strak interieur, netjes gedaan! De buitenkant valt me na de lading concepts flink tegen. Hij is niet lelijk, maar de zijkant spreekt niet in vergelijking met zijn grotere broers. Het is een beetje Mazda meets Toyota
Eigenlijk is het aantal hoeken waaronder deze auto getoont wordt nogal beperkt, en daarnaast kan je over het uiterlijk pas echt een oordeel vellen als je hem in 3D tegekomt. Tot nu toe valt hij bij mij echter niet tegen.
Vanuit deze hoeken ziet ie er wat mij betreft goed uit: tikje agressief, duidelijk eigen gezicht, zeer Mazda. Interieur is netjes maar ook nogal een grauwe grijze boel, dat kan beter.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
We hadden hem al gezien op diverse offciële foto’s en we wisten natuurlijk ook al veel over de CX-5, maar gisteren heeft Mazda veel nieuwe informatie vrijgegeven over de crossover. Toverwoord bij het nieuwe model is Skyactiv.
Laten we beginnen bij één van de belangrijkste nieuwigheden die op de CX-5 debuteren, de Skyactiv motoren. Benzinerijders kunnen in de CX-5 kiezen voor een geheel nieuwe Skyactiv –G 2,0-liter viercilinder. Die heeft met een compressieverhouding van 14,0:1 de hoogste ter wereld en levert mede daardoor volgens Mazda betere prestaties en een lager verbruik. In de praktijk betekent dit dat het blok 165 pk en 210 Nm trekkracht ontwikkelt. Dat geldt voor de versie met voorwielaandrijving en handgeschakelde versnellingsbak, in combinatie met de automatische zesbak zijn de cijfers 160 pk en 208 Nm. Vierwielaandrijving kan alleen in combinatie met de automaat.
Uiteraard beschikt de nieuwe motor over directe inspuiting en ook een start/stop systeem is bijna gemeengoed, dus ook op de CX-5. Mazda heeft nog geen gehomologeerde cijfers, maar geeft voorlopig een gemiddeld verbruik op van 6,0 liter per 100 kilometer voor de handgeschakelde voorwielaangedreven versie, goed voor een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer en dus 20% bijtelling.
Naast de benzinemotor zijn er twee versies van de nieuwe 2,2-liter Skyactive-D dieselmotor, die voldoet aan de Euro-6 norm. De standaardversie levert 150 pk en 380 Nm en is altijd voorwielaangedreven. Wel kan er gekozen worden tussen de handbak en de automaat. Mazda geeft een voorlopig verbruik op van 4,5 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 119 gram per kilometer voor de voorwielaangedreven variant. Voor de automaat zijn er nog geen cijfers. Bij de high power versie is er alleen de automaat en ook integrale aandrijving is verplichte kost. Het vermogen bedraagt 175 pk en het koppel van de HP versie stijgt naar 420 Nm. Voor zowel de dieselmotor als de benzine is de distributieriem vervangen door een onderhoudsvriendelijke ketting.
Mazda is verder erg trots op het interieur van de CX5, dat volgens het merk tot de ruimste in z’n klasse behoort. De bagageruimte slikt 500 liter bagage en dankzij de wielbasis van 2.700 mm hebben zowel de voor- als achterpassagiers veel ruimte voor de ledematen.
Onder de noemer Human Machine Interface is er een groot touchscreen bovenin de middenconsole waar onder meer het van TomTom afkomstige navigatiesysteem mee bediend kan worden. Uiteraard kan er met Bluetooth en USB verbinding worden gemaakt tussen het systeem en verschillende randapparatuur. Tegen meerprijs is er een Bose-geluidssysteem leverbaar. Voor de veiligheid is er het Smart City Brake Support systeem dat vanaf de middelste uitrustingniveaus standaard wordt geleverd. Het systeem houdt door middel van radartechnologie de weg vóór de auto in de gaten en kan bij een dreigende aanrijding zelfstandig remmen. Daarnaast zijn er systemen die de dode hoek in de gaten houden, de bestuurder waarschuwen voor het ongewenst verlaten van de rijbaan en helpen bij het bedienen van het groot licht.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar Mazda weet al wel dat er in Nederland een Business model komt dat veel spullen voor een aantrekkelijke prijs gaat bieden. Vanaf november gaan de orderboeken open en in de eerste maanden van volgend jaar zullen de eerste CX-5’en aan hun nieuwe baasjes worden geleverd.