En wie had het over conformisme en non-vernieuwing? Ik denk dat de sleutel tot vernieuwing juist ligt in het denken buiten het tuintje dat je zelf al jaren hebt afgebakend. Had Lamborghini dan trekkers moeten blijven bouwen (om Enzo Ferrari te parafraseren)?ChrisRenault schreef:Nota bene een auto die historisch gezien totaal geen Porsche kan zijn.
De Cayenne had ook heel goed kunnen falen. Dat is niet gebeurd. En dat 911-rijders nu een leuke boodschappenauto voor erbij hebben, kan ik uit de verkoopcijfers niet terughalen, want dan zou elke 911-rijder er haast twee moeten hebben gekocht. De conclusie kan alleen maar zijn: veel mensen die een Cayenne kopen zijn ofwel nieuw voor het merk, of ze willen graag een Porsche, maar kunnen zich niet vinden in het huidige modellenaanbod. Idem voor de Panamera. Ik ben persoonlijk geen fan van die 911-ontwerpstijl, maar het is in alle opzichten een heel ander aanbod dan de 911, ook in technisch opzicht, terwijl de Panamera wel aan dezelfde grondwaarden beantwoordt: het moet snel zijn en rijden als geen ander.
Is de 911 conservatief? Ja, in de kern wel. Maar wie betaalt, bepaalt. Wat zou de 911 dan moeten zijn? Een sportauto met middenmotor, 'zoals het hoort'?