Porsche 911 (991)

De nieuwe modellen worden hier besproken
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Porsche 911

Bericht door nvdw »

ChrisRenault schreef:Nota bene een auto die historisch gezien totaal geen Porsche kan zijn.
En wie had het over conformisme en non-vernieuwing? Ik denk dat de sleutel tot vernieuwing juist ligt in het denken buiten het tuintje dat je zelf al jaren hebt afgebakend. Had Lamborghini dan trekkers moeten blijven bouwen (om Enzo Ferrari te parafraseren)?

De Cayenne had ook heel goed kunnen falen. Dat is niet gebeurd. En dat 911-rijders nu een leuke boodschappenauto voor erbij hebben, kan ik uit de verkoopcijfers niet terughalen, want dan zou elke 911-rijder er haast twee moeten hebben gekocht. De conclusie kan alleen maar zijn: veel mensen die een Cayenne kopen zijn ofwel nieuw voor het merk, of ze willen graag een Porsche, maar kunnen zich niet vinden in het huidige modellenaanbod. Idem voor de Panamera. Ik ben persoonlijk geen fan van die 911-ontwerpstijl, maar het is in alle opzichten een heel ander aanbod dan de 911, ook in technisch opzicht, terwijl de Panamera wel aan dezelfde grondwaarden beantwoordt: het moet snel zijn en rijden als geen ander.

Is de 911 conservatief? Ja, in de kern wel. Maar wie betaalt, bepaalt. Wat zou de 911 dan moeten zijn? Een sportauto met middenmotor, 'zoals het hoort'?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Porsche 911

Bericht door WizardOfOss »

Er is al eens een revolutionaire poging tot opvolger voor de 911 geweest, de 928. Heeft het best een tijdje volgehouden, maar het was al heel snel duidelijk dat dat toch niet was waar een 911-koper op zat te wachten.

Zoals ik al eerder heb aangegeven, wat mij betreft had ie juist een stuk minder moeten evolueren, qua uiterlijk tenminste. De vorm was al perfect bij introductie, en is met beperkte aanpassingen 30 jaar lang actueel gehouden, daar hadden ze gewoon mee door moeten gaan. Techniek is altijd up-to-date gebleven, dat is nooit het probleem geweest en zal het ook nooit worden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Porsche 911

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:En wie had het over conformisme en non-vernieuwing?
In het huidige landschap begrijp ik de Cayenne 100%, maar ik accepteer hem niet. Voor de Panamera geldt hetzelfde, want een sportwagenmerk hoort toch geen auto's te bouwen waar functionaliteit voorop staat? Het zijn auto's voor gezinnen oftewel FAIL, HOUD MAAR OP, KAPPEN ERMEE!!! :lol:
Ik zeg ook niet dat een automerk niet moet vernieuwen, maar de Cayenne is wel erg makkelijk. SUV's zijn/waren hip, zeker de dure wagens, 1+1=2 en klaar was Porsche. Nota bene in samenwerking met VW! Later deed Audi gezellig mee. Tja, als je als sportwagenmerk binnen een concern niet afdoende afwijkt van de andere merken, vind ik het inderdaad conformisme. "Ja meneer, u kunt hem ook krijgen als VW, maar die heeft niet de Nissan Micra-look, is erg hip meneer!".
Porsche valt gewoon niet meer op, ze lopen mee in de pas, dagen zichzelf niet uit, gevoelig voor goedkoop scoren, erg jammer!
WizardOfOss schreef:Zoals ik al eerder heb aangegeven, wat mij betreft had ie juist een stuk minder moeten evolueren, qua uiterlijk tenminste. De vorm was al perfect bij introductie, en is met beperkte aanpassingen 30 jaar lang actueel gehouden, daar hadden ze gewoon mee door moeten gaan. Techniek is altijd up-to-date gebleven, dat is nooit het probleem geweest en zal het ook nooit worden.
Juist! Elke 911-opvolger lijkt aan te geven: "We willen wel, maar durven niet". Nou, blijf er dan gewoon helemaal vanaf en heb het lef om de 911 de Land Rover Defender van de sportwagens te laten worden, dan ben ik je man, maar niet een icoon degraderen tot de gruwelijk softe Golf der Sportwagens. Bah! :sick:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Porsche 911

Bericht door nvdw »

ChrisRenault schreef:Porsche valt gewoon niet meer op, ze lopen mee in de pas, dagen zichzelf niet uit, gevoelig voor goedkoop scoren, erg jammer!

(...)

Elke 911-opvolger lijkt aan te geven: "We willen wel, maar durven niet". Nou, blijf er dan gewoon helemaal vanaf en heb het lef om de 911 de Land Rover Defender van de sportwagens te laten worden, dan ben ik je man, maar niet een icoon degraderen tot de gruwelijk softe Golf der Sportwagens. Bah! :sick:
Maar, beste Chris, stel, jij bent chef Porsche. De koers die het merk tot dan toe heeft aangehouden, die vind je helemaal niks. Wat moet Porsche dan maken? Zeg niet dat ze het niet geprobeerd hebben, zie de 928 en de 924/44/68. En ik denk dat je de 911 en de Cayenne tekort doet als je die auto's afdoet als goedkoop scoren. There's more to them than meets the eye.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Porsche 911

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Wat moet Porsche dan maken?
Sneller een supercar op de markt brengen. Daar neemt Porsche soms wel erg veel tijd voor wat ik symbolisch vind voor de verspreide aandacht om makkelijk te scoren. De Carrera GT is alweer een tijdje geleden en de 918 Spyder komt pas in 2013.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Porsche 911

Bericht door Jurjen »

Niet ingaande op de discussie hierboven zou ik een 911 ook ALTIJD met PDK bestellen. Proefrijden met de handbak (om eens die '7' in te leggen) en dan de PDK bestellen.

Overigens vind ik de 911 deze keer juist bijzonder veel vernieuwd. Complete proporties zijn anders geworden, niet zomaar een koplamprandje meer of minder.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Porsche 911

Bericht door ViveLaFrance »

Jurjen schreef:Overigens vind ik de 911 deze keer juist bijzonder veel vernieuwd. Complete proporties zijn anders geworden, niet zomaar een koplamprandje meer of minder.
Ondanks het hergebruik van sommige componenten zei VW dit ook over de huidige Golf, maar daar trappen we niet in natuurlijk :puh: Meer dan mijn ogen heb ik niet nodig.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Porsche 911

Bericht door nvdw »

ChrisRenault schreef:Sneller een supercar op de markt brengen. Daar neemt Porsche soms wel erg veel tijd voor wat ik symbolisch vind voor de verspreide aandacht om makkelijk te scoren. De Carrera GT is alweer een tijdje geleden en de 918 Spyder komt pas in 2013.
En zo'n supercar houdt Porsche draaiende? Pakweg 1000 stuks van een peperdure auto waarbij je je zelfs nog kunt afvragen of je er met een vraagprijs van 1 miljoen ex tax nog een cent op verdient? Welcome to the real world...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Porsche 911

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:
ChrisRenault schreef:Sneller een supercar op de markt brengen. Daar neemt Porsche soms wel erg veel tijd voor wat ik symbolisch vind voor de verspreide aandacht om makkelijk te scoren. De Carrera GT is alweer een tijdje geleden en de 918 Spyder komt pas in 2013.
En zo'n supercar houdt Porsche draaiende? Pakweg 1000 stuks van een peperdure auto waarbij je je zelfs nog kunt afvragen of je er met een vraagprijs van 1 miljoen ex tax nog een cent op verdient? Welcome to the real world...
Als ik goed ben geïnformeerd heeft Porsche flink winst gemaakt met de Carrera GT die helaas vanwege lastige veiligheidsaanpassingen eerder van de markt werd gehaald. Anders had het succes nog groter kunnen zijn. Was het ook niet de meest succesvolle supercar ooit? :?
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Porsche 911

Bericht door Jurjen »

Dat ligt maar net aan je definitie van succesvol en van supercar. Ik ben overigens zeer benieuwd naar je bron.
Plaats reactie