Autoweek schreef:Dit is de nieuwe generatie Hyundai i30
Meestal duren modelcycli ongeveer zeven jaar, maar bij Hyundai wordt de i30 na vijf jaar al afgelost door een nieuwe generatie. De auto debuteert op de IAA in Frankfurt.
De i30-koper krijgt de keuze uit vier motoren. Twee daarvan zijn benzinemotoren: een 1,4-liter viercilinder met 100 pk en een 1.6 GDI met 140 pk. Voor de dieselliefhebbers bestaat het menu uit een 1.4 CRDi met 90 pk en een 1.6 CRDi met 126 pk. Alle vier de motoriseringen zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een zestrapsautomaat is een optie.
Hyundai past net als bij de i40 en de ix35 het ‘fluidic sculpture’ design toe. Dit moet de i30 een hoogwaardiger uitstraling geven. Hyundai acht dat noodzakelijk, omdat het merk hogerop wil met de i30. Het merk wil een ‘jonger, progressiever’ publiek aanspreken met de nieuwe generatie van de Focus-concurrent.
De nieuwe Hyundai i30 beleeft z’n publieksdebuut op 13 september tijdens de persdag van de IAA in Frankfurt. De auto verschijnt in het eerste kwartaal van 2012 bij de dealers. De stationwagon is er in augustus van dat jaar. Bijzonder: in 2013 komt er ook een sportieve driedeursversie van de i30, heeft een woordvoerder ons verteld. De productie vindt weer plaats in de Hyundai-fabriek in het Tsjechische Nosowice.
Nog steeds niet mijn smaak, maar de grille is een stuk beter uitgevoerd in vergelijking met de i40. Hetzelfde gaat op voor het interieur, zit iets meer samenhang in. Meer foto's moeten uitsluitsel geven, maar ik zie geen spannend model. Beetje C4-achtig. Een 3-deurs verwelkom ik graag!
Neus doet me aan Mazda 3 denken (zal ook wel aan de kleur liggen), in vergelijking met de i40 vind ik het wat rommelig ogen. Vanuit deze hoek lijkt ie opzij inderdaad wel wat weg te hebben van de C4. Desondanks lijkt ie niet heel verkeerd, maar wat meer foto's zullen dat moeten uitwijzen. De ontwerpers van Alfa zullen er niet wakker van liggen, maar voor de rest valt ie zeker niet uit de toon.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
De i30 maakt me vooral benieuwd hoe de nieuwe Cee'd er straks uitziet. Schreyers stijl bevalt me een stuk beter dan 'fluidic sculpture', zoveel is me wel duidelijk... ik vond de oude i30 niet spannend, maar ook helemaal niet verkeerd.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Idem hier, oogt een stuk dynamischer dan ik op basis van die eerste foto had verwacht. Ben wel benieuwd naar het achteraanzicht, vanuit deze hoek doen de achterlichten me denken aan de 308 SW, en dat gedrocht is zo ongeveer het slechtst denkbare voorbeeld...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
WizardOfOss schreef:Idem hier, oogt een stuk dynamischer dan ik op basis van die eerste foto had verwacht.
En ik vind juist dat de dynamiek van de eerste foto totaal teniet gedaan wordt door het profiel De frisse neus gaat over in een wereld van anonimiteit.
Tsja, daar wordt ik, ondanks dat de gelijkenis met de 308 meevalt, dan toch niet zo vrolijk van. Hij oogt vanuit deze hoek erg zwaar, geen dynamiek meer te bekennen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
In verhouding tot zijn voorganger staat er wel 'meer auto', maar die was een stuk origineler en creatiever. Jammer Hyundai! Het wachten is op Kia voor de goedmaker