Toyota Pixis Space

De nieuwe modellen worden hier besproken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Toyota Pixis Space

Bericht door nvdw »

Deze auto is alleen relevant voor Japan, maar zoals zo vaak zit het nieuws tussen de regels.

Afbeelding

Dit is de Toyota Pixis Space, de eerste van een reeks kleine autootjes van Toyota. Ondanks dat de kei car een enorm populair soort auto is in Japan, heeft Toyota er nooit eentje verkocht. Dat hoefde ook niet, want Toyota is 100% eigenaar van Daihatsu, en dan hoef ik niet te vertellen wat voor soort autootjes die fabrikant maakt.

Deze Pixis Space is dan ook niets meer dan een omgestickerde Daihatsu, om precies te zijn een Move Conte. Zelfs de 'sportieve' Custom-versie van die auto wordt één op één door Toyota overgenomen. Daihatsu leverde wel vaker modellen aan Toyota (de auto die wij als Daihatsu Sirion kennen, wordt in Japan al jaren ook als Toyota verkocht), maar dat het moedermerk nu zo nadrukkelijk op het werkterrein van de dochter gaat zitten... ik vind het opvallend. Kwestie van tijd voor Daihatsu ook in eigen land weggesaneerd wordt? Want bij deze Pixis blijft het niet: Pixis wordt een soort submerk zoals Prius, met nog meer kei cars die bij Daihatsu vandaan gaan komen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Toyota Pixis Space

Bericht door WizardOfOss »

Inderdaad wel apart. In Japajn is Daihatsu toch een erg sterk merk in het kei-car segment, ik kan zo geen cijfers vinden maar zover ik weet waren ze na marktleider Honda toch de nummer 2 in die markt. Een gewaagde stap om daar verandering in te willen brengen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Toyota Pixis Space

Bericht door ViveLaFrance »

Walgelijk beleid, walgelijk vervoermiddel.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Toyota Pixis Space

Bericht door nvdw »

Walgelijk beleid? Als je nu verplicht zou zijn zo'n ding te kopen... ik ben niet zo van de overheidsregeltjes maar de regeling met betrekking tot keijidoshi levert toch wel heel leuke staaltjes van packaging op. De Pixis/Move Conte is wel een heel kubistische exponent van het geheel, maar er zijn ook appetijtelijker ogende wagentjes te koop. Als ik in Japan zou wonen, zou ik wellicht ook zo'n klein mormel rijden. En dat is een beetje het punt met dit soort auto's: het is zo typisch Japans dat we er geen voorstelling bij kunnen maken. Kijk ook maar eens naar een willekeurige .jp-merkensite: al op de homepage word je doorverwezen naar voor rolstoelgebruik aangepaste voertuigen. Kom daar eens om in Europa...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Toyota Pixis Space

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Walgelijk beleid?
Ik doelde op de manier van omgaan met Daihatsu ;)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Toyota Pixis Space

Bericht door HondArd »

Het merk Daihatsu wordt wel erg te grabbel gegooid. Het is het oudste Japanse automerk en lijkt via de achterdeur te worden afgevoerd.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Toyota Pixis Space

Bericht door nvdw »

Wat er ook gebeurt met het merk... de entourage erachter zal altijd blijven bestaan. Daihatsu is een kei in het maken van kleine rommel, dus al staat de naam niet meer op de gevel, dan nog zal de ontwikkelingsafdeling blijven bestaan. Het motortje uit de Aygo en consorten is ontworpen en ontwikkeld door Daihatsu, niet door Toyota.

Wat het merk heeft genekt, is dat het te klein is gebleven om ook buiten Japan zijn weg te zoeken. Dat Daihatsu hier straks niet meer te krijgen is, is vooral het gevolg van de veel te dure yen. Alle Daihatsu's voor onze contreien kwamen immers uit Japan. Tel daarbij op dat Daihatsu zich in andere markten ook niet staande heeft weten te houden (uit Australië en Noord-Amerika is het merk al jaren geleden verdwenen) en dan heb je een heel beperkt inzetbaar merk, dat je echter wel een x bedrag aan marketing en weet ik wat kost. Bovendien zal de bedrijfscultuur in Japan heel anders zijn dan die van ons: wij zetten een sterk merk niet zo snel aan de kant. Toyota redeneert waarschijnlijk dat de Daihatsukoper zijn auto ook wel als Toyota lust. Die gedachte zal achter de Pixis zitten.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Toyota Pixis Space

Bericht door HondArd »

nvdw schreef:Alle Daihatsu's voor onze contreien kwamen immers uit Japan.
En dat is eerlijk gezegd wel een pluspunt. Een Japanse auto uit Japan is kwalitatief vele malen beter dan een Japanse auto die elders gemaakt is, en dat Made in Japan werd door de Daihatsu importeur met verve naar buiten gebracht. Jammer alleen dat ze het enkel van de kleine auto's moeten hebben, en met een kleine auto heb je veel minder marge om schommelingen in de wisselkoers op te vangen. Maar aan de andere kant heeft Daihatsu al heel lang niet echt aansprekende modellen. Rond 1990 waren ze echt ijzersterk met de Cuore, Charade, Applause en Ferroza. Het klad kwam er een beetje in met de Charade van 1993, die enkel met 4-pitters (1.3 en 1.6)leverbaar was. Het model daarvoor had 4 verschillende 3-pitters (benzine, turbobenzine, diesel, turbodiesel) en de 1.3 vierpitter.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie