Autowereld.com schreef:Gloednieuwe Mitsubishi Outlander in Geneve
Mitsubishi onthult tijdens de Autosalon van Geneve een gloednieuwe generatie Outlander. Belangrijkste nieuws is de komst van een plug-in hybridevariant in 2013 die een uitstoot van minder dan 50 g/km zal hebben.
De introductie van de nieuwe Outlander kwam niet geheel onaangekondigd. Zo bereidde het merk ons in 2009 op de Tokyo Motorshow al voor op het ontwerp met de PX-MiEV en plaagde het merk ons begin dit jaar al met een teaserfoto. Nu trekt het Japanse bedrijf het doek definitief af van de nieuwe Outlander die overigens net zo groot is als zijn voorganger. Het doel van Mitsubishi was om te komen tot een ‘slimme’ auto met een ‘solide – veilige – eenvoudige’ vorm; een combinatie van strakke lijnen en een duidelijke uitstraling. Dezelfde uitstraling kunnen we eveneens binnenin verwachten aldus de Japanners. Ze vermelden in het persbericht tevens dat het dashboard ontworpen is om de concentratie van de bestuurder te verhogen, inclusief ergonomische bediening op het stuur en een instrumentenpaneel met hoge resolutie dat eenvoudig is af te lezen. We zijn benieuwd.
Onderhuids richt Mitsubishi haar pijlers volledig op efficiëntie. Voorlopig is er de keuze uit twee motoren, namelijk de 2.0 liter benzine of 2.2 liter diesel. Afhankelijk van land en versie zullen de krachtbronnen gekoppeld kunnen worden aan twee- of vierwielaandrijving, Auto Stop & Go en een nieuwe zestraps automatische versnellingsbak. Als onderdeel van het nieuwe technische pakket, zal de nieuwe Outlander ook uitgerust worden met een Eco-friendly Driving System dat de bestuurder waarschuwt wanneer hij of zij met maximale efficiëntie rijdt. Vervolgens kan de bestuurder ervoor kiezen om met maximale efficiëntie te blijven rijden om het brandstofverbruik te verbeteren.
Na de onthulling in Genève wordt de nieuwe generatie Outlander eerst in Rusland gelanceerd, gevolgd door Europa in de zomer, Japan, Oceanië en Noord-Amerika. Pas in 2013 volgt de energiezuinige Plug-in Hybrid. Dit model zal beschikken over een actieradius van meer dan 800 kilometer en weet desondanks een uitstoot van minder dan 50 g/km te realiseren.
Ik was geen fan van de Jet Fighter Grille, maar dit is ook niet om aan te gluren Over het geheel lijkt ie softer waar de voorganger toch wel een stoere bak was. Jammer
Oké, nuancering van mijn opmerking bij de Trackster: over het algemeen heb je gewoon een vreselijk slechte smaak, maar in dit geval kan ik niet anders dan het volkomen met je eens zijn.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
Ik zie iets Subaru-achtigs aan de achterkant. Voor de rest... geen fan. Zou Mitsubishi gelet op de neus afstand hebben genomen van het geforceerde familiezezicht?