Citroën DS3 Cabrio

De nieuwe modellen worden hier besproken
Plaats reactie
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Citroën DS3 Cabrio

Bericht door ViveLaFrance »

Autowereld.com schreef:Citroën DS3 Cabrio is klaar om uit te waaien!

Gisteren konden we hem al aankondigen, maar vandaag stuurt Citroën de DS3 Cabrio officieel naar buiten. De Franse hatchback is in de afgelopen twee jaar een regelrecht kasnummer gebleken en dit wil het merk nu uitbuiten met een dakloze variant.
Dakloos? Absoluut, maar een echte cabriolet kunnen we de compacte Fransoos niet noemen. Citroën gebruikt hetzelfde slimme principe als de Fiat 500C waarbij slechts het daadwerkelijke dak en de achterruit gezamenlijk op het achtersteven kunnen rusten. De dakstijlen en zijruiten blijven daarbij overeind. Het openen en sluiten van de kap gebeurt via een knop in de dakconsole en geschiedt in zestien seconden tot een snelheid van 120 km/h. Met deze bediening is het dak in drie posities te openen: half open, volledig open dak en geheel geopend inclusief de achterruit.
Hoewel de dakconstructie grotendeels uit canvas bestaat claimt Citroën dat het geluidsniveau binnenin de auto praktisch gelijk is aan de gesloten DS3. Is het dak geopend dan zorgt een aerodynamisch windscherm ervoor dat er geen hinderlijk geklapper ontstaat. Naast comfort stond praktisch gebruiksgemak hoog op de wensenlijst. Zo heeft de achterklep een unieke constructie waardoor de 245 liter grote bagageruimte volledig toegankelijk is, ongeacht de beschikbare ruimte achter de auto. En als je denkt dat de DS3 Cabrio veel zwaarder geworden is heb je het mis. Deze relatief simpele dakconstructie brengt slechts 25 kg extra op de weegschaal waardoor de Cabrio net zo goed moet sturen als zijn gesloten soortgenoot.
Als er één auto is die bekend staat om zijn personalisatiemogelijkheden dan is het de DS3 wel. En dat is bij de Cabrio niet anders. Zo heb je de keuze uit een drietal kleuren voor de dakconstructie, te weten: Noir, Bleu Infini en Monogramme DS. Daarnaast stemt Citroën de kleuren van de dashboardomlijstingen, de uitstroomopeningen en de versnellingspookknop af op de kleuren van de carrosserie en het dak. Wat de lakkleuren betreft bestaat het palet uit Gris Lion, Noir Brillant, Blanc, Carbotech, Bleu Infini en Gris Moondust. Nieuw voor de DS3 Cabrio is zijn de unieke 3D achterlichten met LED, die gebaseerd zijn op de lichtunits van de conceptcars Revolte en Survolt.
De DS3 Cabrio wordt geproduceerd in de PSA-fabriek van Poissy in Frankrijk. Het model komt begin 2013 op de markt. Over het motorengamma doet Citroën nog wat vaag, maar men laat in ieder geval weten de spaarzame e-HDi 90 en de VTi 82 op de prijslijst zullen schitteren. De prijzen alsmede de uitvoeringen en het exacte motorengamma worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
http://www.autowereld.com/imagesDB/640/2831949333_5762.jpghttp://www.autowereld.com/imagesDB/640/2831950076_5767.jpg
http://www.autowereld.com/imagesDB/640/28319917153_.jpghttp://www.autowereld.com/imagesDB/640/28319919109_.jpg
http://www.autowereld.com/imagesDB/640/28319922153_.jpghttp://www.autowereld.com/imagesDB/640/28319924195_1.jpg

Erg leuke auto, DS3-waardig 8-)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Citroën DS3 Cabrio

Bericht door Leeuw »

Echt een cabrio is het niet, maar wel leuk, praktisch en voordelig zo'n open dakje.

Ik willem
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Citroën DS3 Cabrio

Bericht door ViveLaFrance »

Découvrable zou meer gepast zijn inderdaad :)

Ik wil hem ook, maar heb liever de gesloten variant.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Citroën DS3 Cabrio

Bericht door WizardOfOss »

Ik weet het niet, zo'n dak had meer bij de C3 gepast, die had sowieso wel een boost kunnen gebruiken. En dan van de DS3 een echte cabrio als tegenhanger van de Mini.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Citroën DS3 Cabrio

Bericht door Leeuw »

WizardOfOss schreef:Ik weet het niet, zo'n dak had meer bij de C3 gepast, die had sowieso wel een boost kunnen gebruiken. En dan van de DS3 een echte cabrio als tegenhanger van de Mini.
Ben ik op zich wel met je eens, maar van de DS3 valt m.i. geen mooie cabrio te maken.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Citroën DS3 Cabrio

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:maar van de DS3 valt m.i. geen mooie cabrio te maken.
Denk ik ook niet. Volgens mij vervalt dan het sportieve profiel van de auto.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Citroën DS3 Cabrio

Bericht door nvdw »

En PSA wil er ook de centen niet voor betalen. De enige versteviging die je nu hoeft te plaatsen is een extra verbinding om te voorkomen dat de dakranden naar elkaar toe zouden trekken bij een koprol of iets dergelijks. Een constructie als deze is op alle fronten aanmerkelijk goedkoper dan een 'echte cabrio' en het effect is ongeveer hetzelfde.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Citroën DS3 Cabrio

Bericht door Martin »

Leeuw schreef:Echt een cabrio is het niet, maar wel leuk, praktisch en voordelig zo'n open dakje.

Ik willem
Afbeelding
:twisted:
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Citroën DS3 Cabrio

Bericht door Leeuw »

Ha ja, maar hij moet ook weer dicht.
maar keuze genoeg

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie