Japan

Vertel hier over je laatste reis of reisplannen
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Japan

Bericht door Leeuw »

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten ga ik dit jaar naar Japan, helemaal te gek denk ik.

Nog even een vraag aan ervaringsdeskundige Sander: Hoe boek je een trein met Hyperdia en hoe lang van te voren moet dat?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Japan

Bericht door WizardOfOss »

Je hoeft niks vooraf te boeken (kan ook niet met Hyperdia), met een JRP kan je zo instappen, en losse kaartjes kan je direct vantevoren bij een automaat of (makkelijker) bij een loket kopen.

Voor langere trajecten is het wel handig om zitplaatsen te reserveren, met JRP is dat gratis, anders kost het een paar euro. Dat kan ook nog tot direct voor vertrek, eveneens via een onbegrijpelijke automaat of anders bij het loket. Niet alleen ben je dan verzekerd van een zitplaats naar wens (roken/niet roken, eventueel Silence car, en met veel bagage vaak ook een plek vlakbij de deuren), maar je krijgt dan per trein ook een handig kaartje waar vertrek- en aankomsttijden op staan, plus rijtuignummer en plaats. Alleen perronnummers ontbreken, maar als je daar om vraagt schrijven ze dat er wel bij. Over het algemeen spreken ze bij zo'n loket ook wel een paar woordjes Engels.

"Green seat" is overigens de Japanse benaming voor 1e klas, maar de "Ordinary" plaatsen zijn meestal ook allerminst behelpen. En als je met losse kaartjes reist, bewaar deze altijd tot het einde, je hebt ze ook nodig om het station te verlaten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Japan

Bericht door Leeuw »

thx, dus ook reizen met koffer is geen probleem?
Wij willen wel zo'n JRP, en dan hoef je dus alleen te reserveren maar dat hoeft niet dagen van te voren dus? En met zo'n automaat hebben we denk niks te maken. > toch?

We zullen wss ook een paar stations met de subway moeten van Ueno naar Minowa dat zal toch niet de hoofdprijs kosten, want volgens mij is de subway niet van JR
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Japan

Bericht door WizardOfOss »

Een koffer is op zich geen probleem, in de treinen heb je genoeg bagageruimte. De rekken boven de stoelen zijn ruimer dan in Nederland, en achter de achterste stoelen (die worden altijd in rijrichting gedraaid) is ook ruimte voor wat grotere bagage. Het enige nadeel van een koffer is dat je nogal eens een trapje op of af moet, en zeker in de drukte is een rugzak dan toch handiger.

Met JRP heb je met die automaten inderdaad niks van doen. Voor korte stukjes op een ringlijn zijn die automaten ook nog wel te doorgronden, maar voor langere trajecten wanneer er ineens allemaal toeslagen in het spel komen wordt het een ander verhaal. Wanneer we genoeg tijd hadden hebben we wel plaatsen gereserveerd, maar een paar keer zijn we ook gewoon zo ingestapt, moet je alleen even op zoek naar de "unreserved" rijtuigen, staat meestal op het perron al aangegeven.

De metro valt inderdaad niet onder de JRP, de Yamanote-ringlijn van Tokyo overigens wel, dus daarmee kan je vaak toch al wat besparen. Maar Minowa is zo te zien twee haltes van Ueno, dat zal 160 yen zijn, ongeveer €1,20. Kaartjes voor de metro kan je wel eenvoudig bij een automaat kopen, van een plattegrond aflezen hoeveel het kost, en op de knop met dat bedrag drukken, that's all. En bij twijfel gewoon het goedkoopste kaartje kopen, dan staat er bij de uitgang een automaat waar je het eventuele tekort alsnog bij kan betalen. En nog een tip: kijk vooraf naar de eindhalte van de lijn, dan weet je altijd welke kant je op moet.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Japan

Bericht door Leeuw »

Mooi man, bedankt maar weer. :thumbup:

Komen jouw reizen ook nog op dit forum? want je hebt er veel tijd in gestopt, mijn vrouw wil ze ook zeker lezen. iig de beide Japan reizen.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Japan

Bericht door WizardOfOss »

naar de eerdere reizen zal ik links plaatsen, de laatste reizen zal ik hier wel zeker plaatsen. Het komt er alleen niet zo van die verslagen af te maken. En ik loop pas 4 reizen achter :oops:

Was je overigens al van plan naar het Toyota Automobile Museum te gaan? Anders moet ik ter overtuiging maar snel daar de foto's van plaatsen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Japan

Bericht door Leeuw »

WizardOfOss schreef:Was je overigens al van plan naar het Toyota Automobile Museum te gaan? Anders moet ik ter overtuiging maar snel daar de foto's van plaatsen...
Dat moet dan maar ;) er schijnt ook een gaaf Museum van fam. Honda te zijn. dus ik was van plan minstends 1 van de twee te bekijken.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Japan

Bericht door WizardOfOss »

Van Honda zou ik het zo niet weten, Mazda heeft in Hiroshima wel iets (alleen op afspraak), en ook Subaru schijnt een eigen museum te hebben. Maar het mooie van dat Toyota-museum is dat het niet alleen om Toyota draait. Ze hebben een hele etage met vooroorlogse auto's, voornamelijk uit Europa en de VS, en daarnaast een etage met Japanse auto's van alle merken. Uiteraard verhoudingsgewijs veel Toyota, maar de rest wordt echt niet vergeten.

Dat viel me trouwens wel op meer plaatsen op, bijvoorbeeld in de enorme Toyota Meg@Web-shoroom op Odaiba (Tokyo). Daar staat een racesimulator met prominent daarop afgebeeld een Nissan GT-R (en daarachter een Supra). En er zit een F1-winkel waar spullen van Honda destijds net zo aanwezig waren als die van Toyota. En in de bijbehorende Toyota History Garage staan ook weer auto's van allerlei merken van over de hele wereld. Dat zie ik bijvoorbeeld VW in hun Autostad niet doen...

Mocht je overigens ook een Toyota fabriek willen bezoeken, dat kan ook gratis, maar alleen op afspraak. Is prima te combineren met het museum. Voor de duidelijkheid, dat Kaikan Museum is weer iets anders dan dat Automobile Museum, meer een ontvangstgebouw met presentaties van het huidige Toyota. Niet de moeite waard om er speciaal voor naar toe te reizen, maar als je een plant tour doet kom je er toch.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Japan

Bericht door Leeuw »

Over 4 weken is het zover :pompom:
Omdat dit de eerste keer Japan is, hebben we besloten om niet te vaak te verkassen, maar een goede uitvalsbasis om zodoende met de JR trein alle leuke dingen te bezoeken.
We hebben zo'n beetje de overnachtingen vastgelegd, dat is nog wel een klein drama, De meeste goedkopere overnachtingen zaten allemaal vol. Maar goed, met veel google'en toch nog wat gave ryokans gevonden voor niet te veel geld op zeer mooie locaties.

Tokyo: http://www.andon.co.jp/ in het gave gedeelte van Tokyo, en heeft wat design prijzen gewonnen
Takayama: http://www.takayamahostelzenkoji.com/ was helemaal een drama om iets te vinden door het speciale Festifal, waar ook heel Japan naar toe gaat
Kyoto: http://www.capsule-ryokan-kyoto.com/ is helemaal ideaal voor het geld, splinternieuw, vlakbij station

Alle kamers zijn zo'n €70,- per nacht, dat is beter dan veel hotels die vanaf zo'n 130,- per nacht zijn
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Japan

Bericht door WizardOfOss »

Hé, die ryokan in Kyoto heeft dezelfde kapstok aan de muur hangen als ik thuis, alleen met 3 haakjes meer. Ziet er verder prima uit en een pracht van een locatie, die zou voor mijn volgende bezoek aan Kyoto ook best een optie kunnen zijn.

Die wijk in Tokyo ken ik nog niet echt, ben wel vlakbij in Arakawa (Toden-Arakawa tramlijn) geweest, dat heeft een hele dorpse sfeer, heel onwerkelijk in zo'n metropool. En je zit vlak bij Ueno en Asakusa, altijd praktisch. Het hotel ziet er inderdaad goed uit, simpeler maar sfeervoller dan een kil zakenhotel.

De bezettingsgraad is inderdaad wel vaak erg hoog (meer dan 90%), dat heb ik bij m'n tweede reis ook gemerkt. In Osaka was in zowel Kita als Minami 2 maanden vantevoren al niks betaalbaars meer te krijgen, maar uitwijken naar Tennoji bleek een prima zet, in Nagoya hadden we een rokerskamer in een hotel aan de "verkeerde" kant van het station (viel in de praktijk wel mee overigens), en in Kyoto zaten we ver van het station en moesten we na 2 nachten van kamer wisselen. Maar ach, als ik maar een plek om te slapen heb....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie