Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Alle raad en doorgeef spellen
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door WizardOfOss »

Overigens heb je wellicht toch wel enigszins gelijk. Moet je eens zien wat die smerige Jappen nu weer gekopieerd hebben:

Afbeelding

Jawel, voor de Olympische Spelen in Tokyo heeft Kenjiro Sano zomaar het wereldberoemde logo van het theater van Luik gekopieerd. Een logo wat al sinds (2) jaar en dag bij elke wereldburger op het netvlies gebrand staat. Hoe durft ie! En dan nog met droge ogen beweren dat hij dat andere logo nog nooit gezien had?! Tuurlijk, dat gelooft toch geen hond? Schaamteloos...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door ViveLaFrance »

Puur toeval :clown:
WizardOfAsia schreef:Zijn die bagatelliseringen dan onterecht?
Ja, als dit resulteert in verdraaien en insinueren. Ik ga niet alles bij langs, maar neem de 206 en Previa. Zelfs op de maan zien ze de gelijkenis er vanaf druipen, jij waarschijnlijk ook, maar je bent óf dusdanig koppig om het toe te geven óf je ziet het niet (hetgeen ondenkbaar is gezien de toon). En dan eindig je heel simpel met "lijkt dit toch puur toeval". Juist ja! :wave: Zoals jezelf al aangeeft ziet de Previa er verder(logischerwijs) anders uit dan de 206, dat de voorzijde een kopie is zou ik dan alles wil noemen, maar toeval is wel het laatste...
WizardOfAsia schreef:En wat betreft je laatste opmerking, laten we het eens omdraaien
Laten we het eens niet omdraaien ;) Jij stelt dat de K9 en 7-serie "overduidelijk verschillende auto's" zijn. Waarom moet ik, gechargeerd gesproken, het tegendeel bewijzen via andere auto's? Totaal irrelevant wat mij betreft.

Je zal mij namelijk nooit horen zeggen dat de Talisman en Passat "overduidelijk verschillende auto's" zijn, zoals jij wel zei over de K9 en 7-serie. Zeker nu Renault voor een sedan heeft gekozen valt hij meer in de categorie Passat, Superb, Mondeo etc. In tegenstelling tot de K9 en 7-serie zie ik echter wel andere lijnvoering en details. En dus kan ik met volle overtuiging stellen dat de Talisman niet geïnspireerd is op de Passat. Heb jij LvdA bij DWDD gezien vorig jaar? Of andere interviews met hem? Of de lancering van de Talisman met Ghosn en LvdA op het podium? Uiteraard is het vooral marketing en PR, maar zij zijn volledig gericht op Renault en diens toekomst. Buiten mooi of lelijk om, achter het huidige design van Renault zit een complete filosofie over het leven. Overdreven? Wellicht, maar zo heb ik De Silva nooit horen spreken. Die is meer van het 'alles-wat-niet-op-VW-lijkt-is-niet-tijdloos-en-zal-dus-snel-verouderen'-gekakel. Kortom: de één zet zichzelf op een voetstuk en de ander gaat zijn eigen gang. Voorbeeld nemen aan? Lijkt me niet.
WizardOfAsia schreef:Wat op zich niks nieuws voor Renault is in dit segment, per slot van rekening was de eerste Laguna ook al zeer sterk "geïnspireerd" op de toenmalige Mazda 626.
Gelijk heb je, Renault was zijn eigen Laguna-voorganger 21 ineens vergeten. Sacrebleu!
Trouwens, die 626 kwam een jaar eerder op de markt dan de Laguna I zoals ook de 206 een jaar eerder verscheen dan de Previa II. Goh, nu predik jij niks over "puur toeval" :angel:

Wat ik niet snap is waarom jij (en Niels) net doet alsof ik alles eenzijdig benader, terwijl ik duidelijk anders beweer, je moet het alleen wel willen lezen/zien ;) Volgens mij was ik de eerste op dit forum om de achterzijde van de huidige C4 Picasso te bestempelen als een VAG-kont. Zo is de nieuwe Giulia ook een mengelmoes van diverse merken en heeft Alfa Romeo vooral BMW als voorbeeld genomen. Recente Audi-concepts hebben achteraan veel weg van Saab en Citroën. Waar ik onderscheid in maak is of iets verder gaat dan inspiratie. Om terug te komen op de Kia K9, daarin ben ik zeker niet gekleurd, want als er iemand van mening is dat de Zuid-Koreanen vooruit zijn gegaan qua design ben ik het, maar om het af te doen als louter inspiratie is mij te simpel. Daarvoor zijn er te veel overeenkomsten met de 7.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:
WizardOfAsia schreef:Zijn die bagatelliseringen dan onterecht?
Ja, als dit resulteert in verdraaien en insinueren. Ik ga niet alles bij langs, maar neem de 206 en Previa. Zelfs op de maan zien ze de gelijkenis er vanaf druipen, jij waarschijnlijk ook...
Ik ontken ook nergens de sterke gelijkenis tussen de koplampen. Het lijkt me alleen heel sterk dat ze bij Toyota de koplampen van de 206 zo briljant vonden dat ze bij een auto die reeds ver in de ontwikkelingsfase zat nog even heel veel moeite hebben gedaan kost wat kost dat ene element in het design op te nemen, zonder dat dat er achteraf ingeplakt oogt. Wil jij dan beweren dat twee ontwerpers onmogelijk ooit op hetzelfde idee kunnen komen?

Maar dat was slechts één punt van het lijstje. Aan de onomstotelijke feiten die ik benoem ga je wel makkelijk voorbij. Mag ik dan aannemen dat jij de Buggati EB110 wél een kopie van de 300ZX vind? Of de Viper GTS wél een kopie van de RX-7? Of de B-klasse wél een kopie van de FR-V? Om er maar even een paar uit te pikken?
ViveLaFrance schreef:Laten we het eens niet omdraaien ;) Jij stelt dat de K9 en 7-serie "overduidelijk verschillende auto's" zijn. Waarom moet ik, gechargeerd gesproken, het tegendeel bewijzen via andere auto's? Totaal irrelevant wat mij betreft.
Heel simpel: omdat een Talisman mij ongeveer net zoveel aan een Passat doet denken als die K9 aan een BMW. Mij zou je dan normaal gesproken ook niet horen beweren dat het kopiëen zijn, maar de inspiratie zie ik wel.
ViveLaFrance schreef:Je zal mij namelijk nooit horen zeggen dat de Talisman en Passat "overduidelijk verschillende auto's" zijn, zoals jij wel zei over de K9 en 7-serie. Zeker nu Renault voor een sedan heeft gekozen valt hij meer in de categorie Passat, Superb, Mondeo etc. In tegenstelling tot de K9 en 7-serie zie ik echter wel andere lijnvoering en details. En dus kan ik met volle overtuiging stellen dat de Talisman niet geïnspireerd is op de Passat.
Vreemd genoeg slagen zowel die Mondeo en zelfs de Superb er toch stukken beter in niet op een Passat te lijken, terwijl de Renault het vooral van details moet hebben. Ik bedoel, hij heeft mooie, creatief gevormde achterlichtunits waar je in Wolfsburg voor in de diepste kerker gestopt zou worden.
ViveLaFrance schreef:Heb jij LvdA bij DWDD gezien vorig jaar? Of andere interviews met hem? Of de lancering van de Talisman met Ghosn en LvdA op het podium?
Nee, toch voornamelijk marketing-bullshit waar ik ietwat allergisch voor ben.
ViveLaFrance schreef:Uiteraard is het vooral marketing en PR, maar zij zijn volledig gericht op Renault en diens toekomst. Buiten mooi of lelijk om, achter het huidige design van Renault zit een complete filosofie over het leven.
O wacht, als je het maar op een filosofische wijze brengt is kopiëren ineens bon ton? Goh, er is nog hoop voor de Chinezen :clown:

Niet dat ik de keuze overigens vreemd of onterecht vind, per slot van rekening is de Passat veruit de meest succesvolle non-premium D-segmenter, en dan is het toch een beproefde strategie om iets te maken wat er sterk op lijkt maar nét even anders is. En dat is iets waar nagenoeg alle fabrikanten wel op te betrappen zijn.
ViveLaFrance schreef:Overdreven? Wellicht, maar zo heb ik De Silva nooit horen spreken. Die is meer van het 'alles-wat-niet-op-VW-lijkt-is-niet-tijdloos-en-zal-dus-snel-verouderen'-gekakel.
Walter de Silva kan ik al jaren niet meer serieus nemen, die heeft zichzelf voor waarschijnlijk een hele grote zak geld helemaal weggecijferd in dienst van het concern. Ik geloof domweg niet dat iemand die ooit schitterende (en tijdloze!) Alfa's heeft ontworpen zich recht vanuit zijn hart positief kan uitlaten over het design waar hij nu verantwoordelijk voor zou moeten zijn.

Even off-topic: tijdloos op zichzelf wordt wat mij betreft ook zwaar overschat. Kijk eens wat de meest tijdloze auto's van zo'n 25 jaar geleden waren. Dan kom je wat mij betreft uit bij auto's als een Astra F of de eerste Primera, of praktisch elke Toyota van rond die tijd. Geen auto's die ooit als designhoogstandjes bestempeld zullen zijn, en terecht ook. Grijze muizen-tijdloos. Terwijl auto's uit die tijd waarvan het design wél geprezen werd over het algemeen nu juist veel gedateerder ogen. De grote kunst is uiteraard om tijdloos en karakteristiek design te combineren, ik denk dan aan een Renault 5, een Peugeot 205 of een Alfa 164, maar ook bijvoorbeeld de Audi 80/90 (B3). Een vrij select gezelschap in ieder geval. En ik zie in het huidige werk van de Silva toch geen enkele intentie dat gezelschap uit te breiden.
ViveLaFrance schreef:Gelijk heb je, Renault was zijn eigen Laguna-voorganger 21 ineens vergeten. Sacrebleu!
Trouwens, die 626 kwam een jaar eerder op de markt dan de Laguna I zoals ook de 206 een jaar eerder verscheen dan de Previa II. Goh, nu predik jij niks over "puur toeval" :angel:
Twee jaar zelfs, 1991 om 1993. Maar hé, jij was toch degene die niet geloofde in zulk toeval?
ViveLaFrance schreef:Wat ik niet snap is waarom jij (en Niels) net doet alsof ik alles eenzijdig benader, terwijl ik duidelijk anders beweer, je moet het alleen wel willen lezen/zien ;) Volgens mij was ik de eerste op dit forum om de achterzijde van de huidige C4 Picasso te bestempelen als een VAG-kont. Zo is de nieuwe Giulia ook een mengelmoes van diverse merken en heeft Alfa Romeo vooral BMW als voorbeeld genomen. Recente Audi-concepts hebben achteraan veel weg van Saab en Citroën.
Kortom, kopiëren is absoluut niet iets typisch Aziatisch. Mooi dat we het daar over eens zijn.
ViveLaFrance schreef: Waar ik onderscheid in maak is of iets verder gaat dan inspiratie. Om terug te komen op de Kia K9, daarin ben ik zeker niet gekleurd, want als er iemand van mening is dat de Zuid-Koreanen vooruit zijn gegaan qua design ben ik het, maar om het af te doen als louter inspiratie is mij te simpel. Daarvoor zijn er te veel overeenkomsten met de 7.
Nou, als we dan voor het gemak dan even doen alsof we het hier over eens zijn, dan hebben we dus welgeteld één auto die te ver is gegaan. En inmiddels heeft BMW alweer wraak genomen door de Carens te kopiëren. Staat de stand weer mooi gelijk.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Ik ontken ook nergens de sterke gelijkenis tussen de koplampen. Het lijkt me alleen heel sterk dat ze bij Toyota de koplampen van de 206 zo briljant vonden dat ze bij een auto die reeds ver in de ontwikkelingsfase zat nog even heel veel moeite hebben gedaan kost wat kost dat ene element in het design op te nemen, zonder dat dat er achteraf ingeplakt oogt.
Kijk nog eens goed, er komt wel meer overeen dan alleen de koplampen.
WizardOfOss schreef:Wil jij dan beweren dat twee ontwerpers onmogelijk ooit op hetzelfde idee kunnen komen?
Alles kan: koffiekan, theekan, ha ha leuk. Mijn punt is dat in de 206- en Previa-periode Peugeots niet op Toyota leken en andersom en dan is het erg makkelijk om te stellen dat een MPV van Toyota toevallig het front van de 206 kreeg.
WizardOfOss schreef:Maar dat was slechts één punt van het lijstje. Aan de onomstotelijke feiten die ik benoem ga je wel makkelijk voorbij.
Goh, omdat ik de term ‘inspiratie’ ruim beschouw zoals ik aan het eind van mijn laatste reactie schreef. Niet zwart-wit zoals jij lijkt het, want als ik jou mag geloven is elke auto wel minstens op één andere auto geïnspireerd als een Talisman al op een Passat zou lijken. Hoe zeg jij dat soms ook alweer? Ja, ze hebben beide de vorm van een sedan met vier wielen en een stuur. Of gaat dit nu ‘toevallig’ niet op? ;)
WizardOfOss schreef:Vreemd genoeg slagen zowel die Mondeo en zelfs de Superb er toch stukken beter in niet op een Passat te lijken, terwijl de Renault het vooral van details moet hebben. Ik bedoel, hij heeft mooie, creatief gevormde achterlichtunits waar je in Wolfsburg voor in de diepste kerker gestopt zou worden.
Klopt, de Superb lijkt vooraan niet op een Passat...
http://i.imgur.com/9OOoCEn.jpghttp://i.imgur.com/CkZmoLC.jpg

En de Mondeo heeft niet een meer gelijkend profiel...
http://i.imgur.com/AOcpUG0.jpghttp://i.imgur.com/CkZmoLC.jpg

Nee, de Talisman is duidelijk een Passat...
http://i.imgur.com/ph0Abae.jpghttp://i.imgur.com/CkZmoLC.jpg

Ik heb de achterzijdes niet getoond, omdat de Talisman daar nog meer afwijkt van de Passat dan een Superb doet en niet alleen vanwege de achterlichten. Dus ik kom je nog tegemoet ook door naar de voorzijdes te kijken :twisted:
WizardOfOss schreef:Nee, toch voornamelijk marketing-bullshit waar ik ietwat allergisch voor ben.
Beetje kort door de bocht. Ja, de perspraat is één marketingbubbel, maar zeker het interview bij DWDD had meer weg van een jochie in een speeltuin dan van een topontwerper die even zijn producten kwam ophemelen.
WizardOfOss schreef:En dat is iets waar nagenoeg alle fabrikanten wel op te betrappen zijn.
Weer die generaliserende toon. Jammer.
WizardOfOss schreef:Even off-topic: tijdloos op zichzelf wordt wat mij betreft ook zwaar overschat. Kijk eens wat de meest tijdloze auto's van zo'n 25 jaar geleden waren.
Interessant voor een AW-lijstje. Hoeven ze niet inhoudelijk te zijn, lekker 100% subjectief. Oh zeg er even bij dat ik in de jury zit om één en ander te vetoën, want als ik alweer lees welke auto’s jij tijdloos noemt, oh oh oh :no: “Praktisch elke Toyota van rond die tijd” :lol:
WizardOfOss schreef:De grote kunst is uiteraard om tijdloos en karakteristiek design te combineren
Gelukkig, we vinden elkaar weer. Jij krijgt ook veto-rechten :D
WizardOfOss schreef:Maar hé, jij was toch degene die niet geloofde in zulk toeval?
Hoho, niet de rollen omdraaien. Jij dacht aan “puur toeval” aangaande de Previa-206 en nu hoor ik je daar niet over wat betreft de Laguna I-626 en ga je straal voorbij aan de voorganger van de Laguna. Vind je dat niet een ietsiepietsie selectief?
WizardOfOss schreef:Kortom, kopiëren is absoluut niet iets typisch Aziatisch. Mooi dat we het daar over eens zijn.
Heb ik ook nooit beweerd, jij en Niels willen mij dat graag in de mond leggen. Ik zei dat ik kopieergedrag vooral een Aziatisch fenomeen vind gezien de 100% kopieën en de andere voorbeelden die verder gaan dan inspiratie.
WizardOfOss schreef:Nou, als we dan voor het gemak dan even doen alsof we het hier over eens zijn, dan hebben we dus welgeteld één auto die te ver is gegaan. En inmiddels heeft BMW alweer wraak genomen door de Carens te kopiëren. Staat de stand weer mooi gelijk.
Het kost je serieus moeite om toe te geven dat de K9 op de 7-serie lijkt hè? :puh: Maar een BMW is in één klap een kopie van een Carens. Wil jij mij nooit meer betichten van vooringenomenheid? :wave:

Terug ontopic, naast een moderne variant van de Mini (de New New New Mini slaat door) zou ik graag een Fiat 500 Giardiniera zien vertaald naar deze tijd. Fiat melkt de 500 volledig uit, dus één meer kan prima :shiny:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:
WizardOfOss schreef:Maar hé, jij was toch degene die niet geloofde in zulk toeval?
Hoho, niet de rollen omdraaien. Jij dacht aan “puur toeval” aangaande de Previa-206 en nu hoor ik je daar niet over wat betreft de Laguna I-626 en ga je straal voorbij aan de voorganger van de Laguna. Vind je dat niet een ietsiepietsie selectief?
En voor de 626 GE (1991 -1997) zat de 626 GD GV (1987 1991) die meteen als 5-deurs HB leverbaar was, de R21 HB kwam pas in 1989. En zo is het 626/Laguna I/R21 kringetje weer rond 8-)
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door ViveLaFrance »

Jij vindt ze op elkaar lijken? :? Om met Wizard te spreken, da's puur toeval joh :clown:

Ik herinner me een infasie van kritiek, omdat ik de Toyota 2000GT op de Jaguar E-Type vond lijken. Er zit 6 jaar tussen de introductiejaren. Puur toeval? Vergeet het maar! Regelrechte kopie zoals alleen Jappen kunnen :devil:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door WizardOfOss »

@Chris, volgens mij wil je maar niet begrijpen dat ik die andere voorbeelden erbij heb gehaald om jouw hypocrisie duidelijk te maken. Ik doe überhaupt niet zo moeilijk over een beetje gelijkenis hier en daar, maar jij wil het alleen zien als het om Aziaten gaat.

Wat betreft de 21 versus 626, heb je wellicht een paar plaatjes van de versies in kwestie om dat punt te verduidelijken? Ik heb namelijk even geen flauw idee waar je op doelt.

En wat betreft de "tijdloze" Toyota's: dit was toch overduidelijk niet in positieve zin bedoeld. Ze waren wat afgeronder en gladder dan veel van de toenmalige Europese concurrenten en geheel vrij van design-gimmicks, en dat zijn nu net de kenmerken die naar mijn idee helpen de leeftijd van een auto te verbergen. Maar dat maakt het nog altijd niet tot sterk design.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door Martin »

ViveLaFrance schreef: Terug ontopic, naast een moderne variant van de Mini (de New New New Mini slaat door) zou ik graag een Fiat 500 Giardiniera zien vertaald naar deze tijd. Fiat melkt de 500 volledig uit, dus één meer kan prima :shiny:
Werkelijk ontopic zou zijn om een modern tweetakt blokje in het originele 500 tuinmannetje te gooien. Retro etc. was niet de intentie van dit topic.
Het is dat ik het nooit zo sterk vind, maar anders had ik al lang een "abandon thread" gifje er in gegooid.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:@Chris, volgens mij wil je maar niet begrijpen dat ik die andere voorbeelden erbij heb gehaald om jouw hypocrisie duidelijk te maken. Ik doe überhaupt niet zo moeilijk over een beetje gelijkenis hier en daar, maar jij wil het alleen zien als het om Aziaten gaat.
Tja, je kunt blijven volhouden, maar ik noemde eerder al gelijkenissen van en tussen Europese modellen. Je moet het alleen wel willen zien :clown:
WizardOfOss schreef:Wat betreft de 21 versus 626, heb je wellicht een paar plaatjes van de versies in kwestie om dat punt te verduidelijken? Ik heb namelijk even geen flauw idee waar je op doelt.
Weer een onnodige verbreding van zaken, omdat je niet goed leest. Ik zeg nergens dat de 626 afgeleid is van de 21 of andersom. Ik noemde de voorganger van de Laguna I, omdat hij niet een volstrekt ander design heeft dan zijn opvolger. C'est tout! Over wat afgeleid is van wie en wanneer en hoeveel praat alleen jij (nou ja, Ard meldt zich niet verrassend ook even) over, omdat je gewezen wordt op je selectieve houding: gelijkenis 206-Previa was "puur toeval", Laguna I was "zeer sterk geïnspireerd op de toenmalige Mazda 626" en blijkbaar geen toeval. Wil jij mij nooit meer betichten van hypocrisie? :wave:
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Welke gemoderniseerde klassieker willen jullie?

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:Werkelijk ontopic zou zijn om een modern tweetakt blokje in het originele 500 tuinmannetje te gooien. Retro etc. was niet de intentie van dit topic.
Ik ging meer de kant van retro op, omdat een moderne klassieker simpelweg niet realistisch is om te slagen als massaproduct waar ik vanuit ging. En zoals ik al zei, ik vind het heiligschennis. Maar wat betreft de 500 is een aanpassing zoals jij voorstelt best te doen voor een hobbyist.
Martin schreef:Het is dat ik het nooit zo sterk vind, maar anders had ik al lang een "abandon thread" gifje er in gegooid.
Begrijpelijk, daarom probeerde ik weer naar het onderwerp te gaan, maar op dit kleine forum is een zijweg nog best te overzien lijkt me ;) Laten we eerlijk zijn, de meeste topics bloeden vrij snel dood.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie