AutoVisie

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Volgens mij was hij toch ook al jaren nog slechts als freelancer actief? En om nu te zeggen dat ik hem zou missen....

Nee, de enige die ik zou missen is Bart Lenaerts. En met weemoed denk ik dan toch terug aan de tijden van Ton Roks. De rest is volstrekt inwisselbaar.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

In AV2 Stond een artikel waar ik toch m'n bedenkingen bij had. Nee, het ging me niet om de nogal overbodige dubbeltest tussen de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter. Of korte tests met de Kodiaq RS, Mercedes A35 AMG, Porsche Macan en Audi R8 die objectief gezien weliswaar allemaal tamelijk positief zijn maar die geen van allen de indruk weten te wekken dat de redacteur van dienst er plezier aan beleefde. Nee, bij het artikel in kwestie draaide het niet om een specifieke auto. Het ging om de EV in het algemeen.

Zeer terecht merkt Jaco Bijlsma aan het begin van het artikel op dat ze al jaren over EV's schrijven, maar dat het overgrote deel van de lezers er nog altijd geen heeft en er zelfs nog geen enkele ervaring mee zal hebben. Helemaal waar. En laat AV nu momenteel een Leaf als duurtester hebben staan. Dus waarom niet eens een artikel genaamd "Dagboek van een EV-rijder".

Prima titel. Want ga er inderdaad maar eens dieper op in hoe het is om op dagelijkse basis EV te rijden. Beschrijf hoeveel last je in de praktijk hebt van laadpaalklevers. En maak dan ook eens een realistisch vergelijk van de kosten ten opzichte van een gelijkwaardige auto met plofmotor. Allemaal zaken die in reguliere tests niet of nauwelijks aan bod komen.

Maar nee, in plaats daarvan wordt eerst maar weer eens uitgebreid aangehaald dat je wanneer je in de markt bent voor een EV eerst maar eens goed moet nadenken of die wel past bij je gebruik. Zeker waar, maar ook nogal voor de hand liggend. Maar eigenlijk gaat het daarna al direct mis. De gehele redactie blijkt namelijk ruimschoots binnen de opgegeven actieradius van de Leaf te wonen, en met de oplaadmogelijkheid bij kantoor levert dat uiteraard geen moeilijkheden op. Maar geen nood: laat een accountmanager uit Wassenaar net een aantal afspraken in het verre Zeeland hebben. Zo'n 200km tot aan de laatste klant, dus om weer thuis te komen zal er onderweg bijgeladen moeten worden. Wat volgt is het bekende verhaal van een actieradius die bij koud weer en veelvuldig 130 over de snelweg toch wat lager uitpakt dan bij vertrek aangegeven. En de zoektocht naar laadpalen op soms onverwachte locaties met nog maar een paar kilometer resterend. En dat snelladers nog zeker geen gemeengoed zijn. En dit dan nog aangevuld met wat ervaringen van Tesla en i-Pace rijders, die toch ook de opgegeven actieradius niet halen. Geen woord over hun rijstijl uiteraard. En in een paar losse kadertjes worden nog wel een paar randzaken aangehaald, maar allemaal zeer summier.

Kortom, het is weer ouderwets focussen op de actieradiusangst. En natuurlijk is dat een belangrijk punt bij EV's. Maar zoals ze zelf dus al stelden moet een EV wel bij je gebruik passen. Dan vraag ik me toch af: waarom bestaat dit "dagboek" dan uit één specifieke ervaring waarvan je op voorhand wist dat het een uitdaging werd? Geef die duurtestter gewoon een paar weken mee aan een redacteur waarvan het reguliere gebruik wél aansluit op de mogelijkheden, en beschrijf hoe die het over een langere periode ervaart, welke onvoorziene problemen hij tegenkomt.

Jaco Bijlsma heeft in het voorwoord nu al herhaaldelijk verkondigd de opkomst van de elektrische auto niet te schuwen maar juist open te staan voor de onvermijdelijke verandering. Met dit vooringenomen artikel spreekt hij dat toch hartgrondig tegen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: AutoVisie

Bericht door HondArd »

De manier hoe je een auto gebruikt heeft degelijk invloed hoe lang je met een lading kan doen. Dit gaat niet alleen op voor elektriciteit, maar ook voor benzine, diesel en LPG. Bij mijn weten heeft AV nooit geprobeerd om zo lang mogelijk over een lading te doen, dat heeft het buiten een paar zuinigheidsmarathons ook nooit geprobeerd. Dus eerdlijk gezegd vind ik het nogal makkelijk scoren van AV om EV's op reikwijdteangst af te kraken, in benzine en dieselauto's halen ze de opgegeven verbruikscijfers (en actieradiussen) ook bij lange na niet en hebben ze ook nooit gehaald. Sterker nog: ze lijken er vaak trots op te zijn dat ze bij gelegenheid lak hebben aan snelheidslimieten.
Afgelopen trip naar Albanië scheelde het in mijn geval zomaar 5km op een liter benzine, op een volle tank (elke 35 liter tanken) dus 175km. Voor de eerste tankstop in Duitsland nog netjes gedaan en maximaal 100kmpu gereden. Daarna was het zo veel mogelijk vol gas. En AV kennende rijden ze met alle auto's die ze testen op die manier. Tja, dan moet je in het geval van een Tesla bijna 1500kg aan accus meenemen om in de buurt van 800km actieradius uit te komen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Eerlijk is eerlijk: bij een auto met plofmotor is een beperkte actieradius wel irritant maar niet onoverkomelijk. Zolang je in de bewoonde wereld zit is een tankstation nooit ver weg en kan je na een paar minuutjes tanken weer honderden kilometers vooruit. Dat ligt met BEV's toch net even anders. En daarmee is de "straf" voor onzuinig rijden ook een stuk zwaarder.

Maar dat is geen nieuws. Daar is ook geen "dagboek" in deze vorm voor nodig. Het is inderdaad gewoon ordinair makkelijk scoren. Het is alsof je een willekeurige sportwagen meegeeft aan een redactielid met 5 kinderen om te "testen" hoe die voldoet als gezinsauto voor een verre kampeervakantie. Goh, verrassend: het past niet....

En inderdaad wordt dat bij reguliere auto's wel wat makkelijk weggewuifd. Ik denk dan met name even aan een duurtest enige tijd geleden met een Seat Ateca TDI, die op papier ruim 1:18 zou moeten halen, maar in de duurtest op 1:11 uitkwam. Zelfs met een stevige rijstijl is dat toch een extreem verschil, en eigenlijk een ronduit schandalig verbruik voor een diesel van dat formaat (met een E-klasse met 200pk diesel haalden ze in dezelfde periode net niet de 1:20....). Desondanks werd dat in het eindverslag slechts even kort aangestipt. Maar ja, met een tankinhoud van 55 liter kom je zelfs met dat verbruik altijd nog verder dan met welke EV dan ook, en is er hooguit sprake van actieradiushinder.....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Op de voorpagina van de laatste AV: de Mercedes EQC, met in chocoladeletters daarbij de kop "De beste EV?"

In het blad voor het eerst een test van de auto, blijkbaar rond een tweedaags persevenement in Noorwegen. Met een hele inleiding over waarom het na de introductie vorig jaar toch allemaal zo lang duurde: nu pas rijden, en leveringen starten pas in oktober. Productieperikelen? Bewust uitstellen om nu niet te vroeg de gemiddelde uitstoot van het concern te laten dalen? Nee hoor, volgens Mercedes is het puur om de auto helemaal goed te krijgen. Das Beste oder nichts.

En is dat dan gelukt? Nou, nee. Zoals AV het omschrijft haakt Mercedes aan bij Tesla, Jaguar en Audi, maar ook niet meer dan dat. Prestaties, actieradius en praktische bruikbaarheid zijn voldoende maar wél minder dan de rest. Een topsnelheid van 180 zal in het thuisland ook vraagtekens oproepen, maar is in principe uiteraard meer dan zat. De autonome hulpsystemen dwingen de auto echter tot een tergend traag tempo waarmee je weliswaar zuinig bent, maar "met goed fatsoen kan je zo niet rijden in druk verkeer". Rijeigenschappen zijn ouderwets Mercedes (dus bovenal comfortabel), de afweking echter niet: volop harde, glimmende plastics "die kraken als je ze aanraakt". Was dat nu niet juist altijd hét grote kritiekpunt bij Tesla? maar eigenlijk nog het meest beschamende: zeer beperkte (snel)laadmogelijkheden t.o.v. de concurrentie, met als gevolg dat ze na een nachtje laden met slechts voor driekwart opgeladen accu aan de tweede testdag begonnen.

Kortom, duidelijk niet de beste EV. Dan vraag ik me toch af of ik die chocoladeletters op de cover moet zien als een stukje Telegraaf-invloed, of als een gemiste kans om even naar het motto van Mercedes te sneren....

Overigens ook een mooi artikel over de Cord 812 en een leuk stuk over twee "mini-exoten", de Ford Racing Puma en de Renault Clio Trophy. Dan weet ik weer waarom ik m'n abonnement nog steeds niet heb opgezegd....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Damn, was die vorige klaagzang over de EQC alweer bijna een jaar geleden? Heb hem sindsdien nog maar bar weinig gezien, de eerste twee keer nota bene op de vluchtstrook. Wat ook niet zal helpen is de wel erg tegenvallende praktijkrange, CarWow heeft met een aantal EV's gereden tot de accu er de brui aan gaf, en ondanks een opgegeven range die de e-tron nipt en de Leaf E+ ruimschoots overtreft haakte de EQC na 312 kilometer als eerste af.

Maar goed, dan in AV7 van dit jaar als openingsartikel een "interview" met Mercedes-CEO Ola Källenius. Interview tussen aanhalingstekens, want hoewel de initialen van Jaco Bijlsma onder het artikel staan vraag ik me af of er daadwerkelijk een gesprek of zelfs maar een vragenlijst is geweest, of dat er een mooi marketingverhaal uit naam van meneer CEO naar de redactie is gestuurd. Want het gaat allemaal wel mooi over de uitdagingen die "de pionier" die "de auto zo'n beetje heeft uitgevonden" te wachten staan, dat we op een kantelpunt van early adopters naar true demand zitten, en ook over de noodzakelijke rol van de politiek. Mooi verhaal, maar kritische journalistiek?

Slechts een paar pagina's omslaan, en je komt bij de column van Wim Oude Weernink. Over hoe PSA in de clinch ligt met z'n dealers omdat ze die middels bonussen proberen EV's en andere modellen met lage uitstoot te laten pushen. Met het oog op de komende miljarden-boetes best begrijpelijk, want als je als merk wel de modellen biedt maar de dealers willen er niet aan heb je toch een probleem. Maar vervolgens ook even een uithaal naar de "grote" merken. Kijkend naar de CO2-ranglijst van JATO Dynamics zit BMW ver onder de middenmoot, en helemaal onderaan bungelen Audi, Volvo en......Mercedes. Want tegenover alle mooie EV-praat staat een veelvoud aan dikke AMG's. Inderdaad, dan "mag je je als oudste en meest gerenommeerde autofabrikant toch wel schamen."

Wat is het dan toch doodzonde dat Wim niet even met Ola mocht babbelen, dat had vast een véél interessanter artikel opgeleverd.....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoVisie

Bericht door ViveLaFrance »

Dat Europees lijstje heb ik ook gezien. Met oog op de miljardenboetes is er voor veel merken nog werk aan de winkel.

Toyota scoort uiteraard door semi-elektrische auto's waar Citroën juist opvallend goed scoorde dankzij verfijnde benzinemotoren. Aan de andere kant behoren de lievelingetjes uit die lijst, waaronder Toyota en Renault-Nissan, tot de meest vervuilende autofabrikanten ter wereld.

Zo is het heel fijn dat er vorig jaar 100.000 Europeanen in een Aygo stapten, maar als ik lees dat alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar tienduizenden Amerikanen een Highlander, 4Runner of Land Cruiser kochten met voornamelijk grote zes- of achtcilinders onder de kap dan worden de intenties van merken heel duidelijk. Autofabrikanten stemmen hun producten duidelijk af op een bepaalde markt. Toyota past zich prima aan in Europa met kleine, zuinigere modellen en in de VS met dikke pick-ups/SUV's, maar het is niet verwonderlijk dat een merk als Mazda tot de vervuilers behoort in Europa. Alleen Mercedes doet het slechter.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Dat Toyota het in de VS wat minder florisant doet als in Europa was me bekend, maar dan nog is het eerder middelmatig dan écht slecht. Waarbij je overigens ook wel het effect van brandstofprijzen zal zien, want ik kan me van een paar jaar geleden nog een unieke verkoop top-10 herinneren met uitsluitend compacte (zuinige) Aziaten. Modellen die ze daar nu waarschijnlijk nauwelijks verkocht krijgen.

Het verbaasd mij dan ook dat Toyota en ook Renault/Nissan schijnbaar tot de meest vervuilende fabrikanten zouden behoren, want hoe dan? Ik bedoel, de merken die ze hier ruimschoots achter zich laten doen het elders meestal ook niet beter, kijkend naar het modellenaanbod tenminste. Ben wel benieuwd naar een lijstje...

Dat Mazda het hier in Europa zó slecht doet verbaasde mij ook wel een beetje, maar ik gok dan zomaar dat de landen die het rendabel maken voor Mazda om in Europa actief te blijven een voorkeur voor de dikkere modellen zullen hebben. Als ik het me zo goed herinner zaten ze gemiddeld op iets van 143 gram of zo? Kijkend naar het Nederlandse modellengamma kom je dan op de dikste uitvoeringen van de 6 en de meeste varianten van de CX-5 uit die daar overheen gaan, de rest zit er (ruim) onder. In dat opzicht hebben ze die EV hard nodig, en dat maakt het des te vreemder dat die (net als de Honda en Lexus) wel heel nadrukkelijk voor de thuismarkt lijkt te zijn ontwikkeld.

Wat me overigens in al die lijsten wel wat stoort is dat alles uiteraard o.b.v. theoretisch verbruik gaat. Ik blijf het dubieus vinden om EV's ongeacht hun stroomverbruik als nul mee te tellen, maar vooruit. Maar zie daar ook de verklaring waarom plugins nu meer en meer blijven verschijnen terwijl stekkerloze hybrides buiten Toyota toch een randverschijnsel zijn gebleven: het theoretische voordeel is veel groter. Dat dat in de praktijk vaak een ander verhaal is leek alleen relevant toen de Outlander de leaselieveling was, maar lijkt inmiddels vergeven en vegeten. En dan is een 2,5 ton zware Porsche Cayenne met 680 pk ineens een fractie zuiniger dan een Toyota C-HR. Iets zegt me dat de praktijk toch een iets ander beeld zal geven :clown:
(en dan levert die Cayenne Porsche voor de gemiddelde uitstoot nog een extra compensatie op door z'n hoge gewicht, knap lobbywerk....)

Het meest bizarre van alles vind ik echter wel dat door alle eisen het A-segment zwaar in de verdrukking zit. Auto's die zonder trucs tot een laag praktijkverbruik in staat zijn, én voor een grote groep bereikbaar (zouden moeten) zijn. Maar door allerhande regels de markt uit worden geprijsd.

Zodanig dat het elektrische VAG-trio ineens best een aardig aanbod leek. Maar echter uitverkocht was nog voor de pers ermee gereden had (dus nog voor het hele corona-gebeuren). Daarbij worden geen aantallen genoemd (niet indrukwekkend genoeg?), en de productie wordt niet opgeschaald. Wat op mij toch de indruk wekt dat ze er niet meer willen verkopen, wellicht omdat er meer geld op toegelegd wordt dan dat het aan CO2-boete zou schelen?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoVisie

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 08 mei 2020, 22:54 Dat Toyota het in de VS wat minder florisant doet als in Europa was me bekend, maar dan nog is het eerder middelmatig dan écht slecht. Waarbij je overigens ook wel het effect van brandstofprijzen zal zien, want ik kan me van een paar jaar geleden nog een unieke verkoop top-10 herinneren met uitsluitend compacte (zuinige) Aziaten. Modellen die ze daar nu waarschijnlijk nauwelijks verkocht krijgen.
Hetgeen eens te meer bewijst dat een automerk zich graag schoon waant als het hen uitkomt, maar tegelijkertijd op een andere markt het moreel besef met eenzelfde gemak overboord wordt gegooid door evenveel of meer slurpende bakbeesten aan de man te brengen. Alles voor de centjes!
WizardOfOss schreef: 08 mei 2020, 22:54Het verbaasd mij dan ook dat Toyota en ook Renault/Nissan schijnbaar tot de meest vervuilende fabrikanten zouden behoren, want hoe dan? Ik bedoel, de merken die ze hier ruimschoots achter zich laten doen het elders meestal ook niet beter, kijkend naar het modellenaanbod tenminste. Ben wel benieuwd naar een lijstje...
Greenpeace rapport van twee jaar geleden.

Overigens is het ook bekend dat de grote jongens aan lobbyen doen omtrent milieubeleid. Toyota is daarin niet heiliger dan de rest.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Het is ook maar net hoe je het interpreteert, want kijkend naar dat lijstje gaat het daar simpelweg om totale uitstoot van alle verkochte auto's tezamen. Heel verrassend dat dan de grootste merken bovenaan staan. 10 miljoen auto's stoten nu eenmaal al snel meer uit dan 5 miljoen auto's. Zullen we nu maar allemaal de wereld redden door in een Pagani of Koenigsegg te gaan rijden? :clown:

Afbeelding

Die laatste kolom is dan eigenlijk interessanter, want gemiddeld per auto. Wat toch een heel ander, maar nog steeds wel verrassend beeld geeft. FCA de vuilste, gevolgd door Ford, GM, en Daimler. PSA(!!!!!) juist de schoonste, gevolgd door Suzuki, en Toyota en VAG(!!) delen het brons.

Daarbij geeft ook Greenpeace dus aan dat verbruiksmetingen een te rooskleurig beeld geven, met name bij plugins.
(Al vinden ze stekkerloze hybrides dus ook meer een probleem dan een oplossing. Op enige vorm van realisme zal je ze nooit betrappen....)

Dat PSA zo goed scoort verbaasd me dan wel enigszins, al denk ik dat de verklaring ook vrij simpel is: sterke focus op Europa met overwegend vrij compacte auto's. Idem voor Suzuki, naar een Giant Suzuki zal je lang moeten zoeken. De rest is allemaal ook met wisselend succes in de VS actief, en dat lijkt toch de doorslaggevende factor.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie