Renault Zoe

De nieuwe modellen worden hier besproken
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

Renault toont de nieuw Zoe die voortaan aan de snellader kan. De elektromotor levert 136 pk en dankzij een groter accupakket van 52 kWh is een actieradius van 390 km. mogelijk. One pedal driving zorgt voor het regenereren van remenergie.

https://i.imgur.com/eLLFIFq.jpghttps://i.imgur.com/J0j5nLe.jpg
https://i.imgur.com/OE5gw5m.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

Ik kom toch wat tegenstrijdige berichten tegen: is ie nu echt helemaal nieuw, of is het het bekende jasje voorzien van nieuwe techniek?

Hoewel ik hem nog steeds niet lelijk vind had het best wat voortvarender gemogen, of zelfs gemoeten. En waarom eigenlijk niet gewoon een EV-Clio? Want hoewel de specs heel netjes zijn vrees ik dan toch een beetje dat deze nog immer vrij schattig ogende Zoe zal ondersneeuwen tussen het groeiende aantal concurrenten. Ik heb het al eens eerder gezegd: ik blijf het jammer vinden dat Renault z'n rol als EV-pionier niet meer heeft uitgebuit. Ondertussen roept VAG alweer dat zij de "game changer" op EV-gebied zijn, en maken ze al driftig reclame met modellen die nog niet eens te koop zijn. Renault en in mindere mate ook alliantiegenoot Nissan (jarenlang wereldwijd marktleider maar inmiddels gepasseerd door Tesla, BAIC en BYD) laten zich zo te makkelijk de kaas van het brood eten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

Jij hecht te veel waarde aan de PR-machine van VAG. Kijk naar de Audi e-tron en je weet dat men hopeloos achter de feiten aanloopt.

Andere concerns voegen tenminste de daad bij het woord door prima EV's aan de man te brengen. De nieuwe Zoe lijkt weer een stap in de goede richting te hebben gezet om de meest populaire compacte EV te blijven. Voor veel mensen is een elektrische auto nog financieel onbereikbaar en/of onhandig. Vandaar dat Renault slim is door van bestseller Clio op termijn een plug-in hybride te introduceren die een veel grotere doelgroep zal aanspreken.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

Hopeloos achter de feiten aan vind ik overdreven, maar inderdaad, heel indrukwekkend is het allemaal nog niet. Maar dat weet jij, dat weet ik, maar weet de gemiddelde consument het ook?

Het hele punt is dat ik te weinig groei zie bij Renault en dus ook in iets mindere mate bij Nissan. Ze waren er vroeg bij, wat ik alleen maar kan waarderen. Maar als puntje bij paaltje komt is het niet zo heel interessant wat fabrikanten momenteel verkopen, ondanks alle aandacht zijn EV's nog steeds een niche. Maar hoe staan de zaken er over een paar jaar over? Het promotieoffensief voor de VW ID3 is al in volle gang, en jij weet net zo goed als ik dat dat, mede door de ijzersterke positie van VAG in de leasemarkt, ongeacht z'n kwaliteiten een gegarandeerde hit zal worden. En daar sta je dan als EV-pionier, met een model wat in de ogen van de leek al een eeuwigheid meedraait.

Wat ik me dan eigenlijk nog vooral afvraag is waarom Renault niet ook een wat groter model op basis van de Leaf aanbiedt. En als het even kan in deze tijden: een SUV. Nog mooier zou uiteraard een EV-versie van de Espace zijn geweest, en juist bij zo'n model is de nog altijd fikse meerprijs minder bezwaarlijk. Ik kan alleen maar hopen dat Renault nog een paar verrassingen in de coulissen klaar heeft staan, die zullen ze toch hard nodig hebben op het moment dat het EV-offensief bij de concurrenten echt op volle schaal losbarst.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door nvdw »

WizardOfOss schreef: 19 jun 2019, 22:39 Ik kom toch wat tegenstrijdige berichten tegen: is ie nu echt helemaal nieuw, of is het het bekende jasje voorzien van nieuwe techniek?
Het laatste. De kale carrosserie is identiek aan de bestaande Zoe.

Mooi dat Renault het model in elk geval vlot up-to-date brengt met de nieuwste ontwikkelingen, vooral op het gebied van (snel) opladen. Dat laatste is voor 99% van de gebruikers van veel groter belang dan een joekel van een batterij die alleen een grote actieradius mogelijk maakt, zoals dus die Mercedes EQ C die wel een aardig eind komt maar niet genoeg heeft aan één nacht om volledig bij te tanken.

Op zich is er met de Zoe helemaal niks mis, maar in zijn bestaande vorm is het vooral een soort 21ste-eeuwse Saxo Electrique die vooral door bedrijven is ingezet, en niet zoveel aantrekkingskracht heeft op particulieren. Dan is het goed dat dat spartaanse interieur is aangepakt, maar dat zie je aan de buitenkant niet. Zet de Zoe naast een (elektrische) 208 of Corsa en ik denk dat de meeste consumenten het wel weten...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 21 jun 2019, 21:08Hopeloos achter de feiten aan vind ik overdreven, maar inderdaad, heel indrukwekkend is het allemaal nog niet. Maar dat weet jij, dat weet ik, maar weet de gemiddelde consument het ook?
Als de gemiddelde consument zich laat paaien door camouflagemodellen in reclames dan hebben we een nieuw dieptepunt bereikt wat betreft consumentisme.
WizardOfOss schreef: 21 jun 2019, 21:08Het hele punt is dat ik te weinig groei zie bij Renault en dus ook in iets mindere mate bij Nissan.
Want Nissan heeft meer EV's?

Ik denk dat Renault net als andere concerns de overgang naar elektrisch rijden als een proces ziet en daarop zo goed mogelijk probeert in te spelen. Volgens Renault's EV-directeur Eric Feunteun willen de Fransen acht EV's aanbieden in 2022 waarbij het B-segment leidend blijft aangezien grotere EV's in het algemeen te duur zijn. Er gaan verhalen rond over een Twingo EV en er komt een Leaf-concurrent.
nvdw schreef: 29 jun 2019, 17:05Op zich is er met de Zoe helemaal niks mis, maar in zijn bestaande vorm is het vooral een soort 21ste-eeuwse Saxo Electrique die vooral door bedrijven is ingezet, en niet zoveel aantrekkingskracht heeft op particulieren. Dan is het goed dat dat spartaanse interieur is aangepakt, maar dat zie je aan de buitenkant niet. Zet de Zoe naast een (elektrische) 208 of Corsa en ik denk dat de meeste consumenten het wel weten...
Ook de e-208 en Corsa-e gaan particulier natuurlijk niet scoren. Die doelgroep is nog te klein, de mensen die daadwerkelijk geld neerleggen voor een auto kopen geen EV. In 2016 waren er inclusief plug-in hybrides 86.200 elektrische auto's in Nederland waarvan 1.583 stuks (980x PHEV, 603x FEV) op naam van een particulier (bron: CBS). Dat is amper 2%.

Media en overheden doen overkomen alsof de overgang heel snel gaat, maar niets is minder waar. Duitsers bijvoorbeeld kopen weer meer diesels. Toch niet bepaald een kleine automarkt.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 07 jul 2019, 22:48Als de gemiddelde consument zich laat paaien door camouflagemodellen in reclames dan hebben we een nieuw dieptepunt bereikt wat betreft consumentisme.
Wellicht. Maar zeg nou zelf, als ze het (al dan niet met verlies) daadwerkelijk voor elkaar krijgen de instapversie met 330km actieradius voor onder de 30 mille in de markt te zetten, denk je dan niet dat ze daarmee een ijzersterke troef hebben tegen de vooralsnog aanmerkelijk duurdere B-segmenters van de concurrenten?

Je kan veel zeggen van VW, maar niet dat ze geen idee hebben hoe de markt te bespelen.
ViveLaFrance schreef: 07 jul 2019, 22:48Want Nissan heeft meer EV's?
Dat niet, maar met de 2e generatie Leaf tonen ze veel duidelijker vooruitgang, en met de E-NV200 hebben ze toch ook een wat sterker aanbod dan de elektrische Kangoo. Maar eerlijk is eerlijk: het blijft (te) mager. En Renault heeft dan uiteraard nog de Twizzy, waar Nissan alleen middels rebadgen een antwoord op heeft.
ViveLaFrance schreef: 07 jul 2019, 22:48Ik denk dat Renault net als andere concerns de overgang naar EV als een proces ziet en daarop zo goed mogelijk probeert in te spelen. Volgens Renault's EV-directeur Eric Feunteun willen de Fransen acht EV's aanbieden in 2022 waarbij het B-segment leidend blijft aangezien grotere EV's in het algemeen te duur zijn. Er gaan verhalen rond over een Twingo EV en er komt een Leaf-concurrent.
Dat vind ik dus in twee opzichten vreemd: enerzijds zijn ze dus heel vroeg de EV-markt ingesprongen met destijds liefst vier modellen (waarbij ook Renault de rampzalige Fluence ZE waarschijnlijk liever vergeet), vervolgens doen ze jarenlang maar weinig, en straks krijgen we dus ineens een waar modellenoffensief? Waarom niet wat geleidelijker? Waarom niet de voorsprong die ze ontegenzeggelijk hadden stukje bij beetje uitbouwen in plaats voorlopig de kat uit de boom te kijken?

En dan B-segmenters omdat grotere EV's te duur zouden zijn? Juist bij de kleinere modellen valt de forse meerprijs des temeer op. Want of je nu naar de Zoe kijkt of naar de komende 208 en Corsa: ten opzichte van hun traditioneel aangedreven varianten zijn ze belachelijk duur. Terwijl Jaguar en nu Tesla met dure modellen erin slagen de verkooplijsten aan te voeren. Als Renault erin geslaagd zou zijn een elektrische Espace voor 60-70 mille in de showroom te krijgen dan zouden ze naar mijn idee goud in handen gehad hebben. Het had Renault in één klap weer terug kunnen brengen in de hogere segmenten, en zelfs toegang kunnen geven tot de Amerikaanse markt.

Maar nee, dan krijgen we een concurrent voor de o zo succesvolle (not...) e-Up. Een een Leaf-concurrent die ze uiteraard al lang hadden moeten hebben als vervanger voor de gefaalde Fluence. Net zoals Nissan al lang zijn eigen versie van de Zoe had moeten hebben, al was het maar alleen voor de thuismarkt (waar de Leaf al jaren concurrentieloos een behoorlijke populariteit geniet). De technische basis is voorhanden, en meer aanbod zou de gezamenlijke positie naar mijn idee eerder versterken dan dat ze elkaar zouden beconcurreren.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door nvdw »

ViveLaFrance schreef: 07 jul 2019, 22:48 Ook de e-208 en Corsa-e gaan particulier natuurlijk niet scoren. Die doelgroep is nog te klein, de mensen die daadwerkelijk geld neerleggen voor een auto kopen geen EV. In 2016 waren er inclusief plug-in hybrides 86.200 elektrische auto's in Nederland waarvan 1.583 stuks (980x PHEV, 603x FEV) op naam van een particulier (bron: CBS). Dat is amper 2%.

Media en overheden doen overkomen alsof de overgang heel snel gaat, maar niets is minder waar. Duitsers bijvoorbeeld kopen weer meer diesels. Toch niet bepaald een kleine automarkt.
Klopt, in absolute zin gaat het nog steeds om kruimelwerk.

Met particulieren bedoel ik alleen niet specifiek mensen die er eentje van hun eigen geld kopen, maar ook mensen die er eentje van de baas mogen leasen. Die rijden zo’n ding dus zelf; de Zoe is toch vaker een soort boodschappenslet voor algemeen gebruik.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 07 jul 2019, 23:28Wellicht. Maar zeg nou zelf, als ze het (al dan niet met verlies) daadwerkelijk voor elkaar krijgen de instapversie met 330km actieradius voor onder de 30 mille in de markt te zetten, denk je dan niet dat ze daarmee een ijzersterke troef hebben tegen de vooralsnog aanmerkelijk duurdere B-segmenters van de concurrenten?
Natuurlijk, maar daar hebben ze als vanouds weer een enorme aanloop voor genomen. Trendsetters produceren wat mij betreft toch vaker de technologisch betere auto's (zie Tesla t.o.v. de Duitse luxemerken) dan trendvolgers. Daarnaast is een lage prijs niet altijd een must voor EV's. Succes is grotendeels afhankelijk van belastingvoordelen die per land kunnen verschillen en veranderen. Zo was de I-Pace vorig jaar december de bestverkochte auto in Nederland, nu kan Jaguar ze amper meer slijten door de per 1 januari veranderde regels.
WizardOfOss schreef: 07 jul 2019, 22:48Dat niet, maar met de 2e generatie Leaf tonen ze veel duidelijker vooruitgang...
Nooit gehoord van Rapidgate? ;)
WizardOfOss schreef: 07 jul 2019, 22:48en met de E-NV200 hebben ze toch ook een wat sterker aanbod dan de elektrische Kangoo.
Tja, Nissan heeft de E-NV200 verbeterd zoals ze ook recent de Leaf hebben aangepast. Volgens mij kan het niet lang meer duren eer Renault de nieuwe Kangoo zal introduceren.
WizardOfOss schreef: 07 jul 2019, 22:48En dan B-segmenters omdat grotere EV's te duur zouden zijn? Juist bij de kleinere modellen valt de forse meerprijs des temeer op. Want of je nu naar de Zoe kijkt of naar de komende 208 en Corsa: ten opzichte van hun traditioneel aangedreven varianten zijn ze belachelijk duur. Terwijl Jaguar en nu Tesla met dure modellen erin slagen de verkooplijsten aan te voeren. Als Renault erin geslaagd zou zijn een elektrische Espace voor 60-70 mille in de showroom te krijgen dan zouden ze naar mijn idee goud in handen gehad hebben. Het had Renault in één klap weer terug kunnen brengen in de hogere segmenten, en zelfs toegang kunnen geven tot de Amerikaanse markt.
Zou kunnen, maar het zou ook net zo goed niet kunnen. Gangbare volumemerken kunnen in Europa al geen dure auto's slijten. De Espace heeft in moeten leveren in diens segment. Of je met een Espace EV in de VS een goede start zou maken, betwijfel ik, want a) de Espace is veel te gewaagd voor de gemiddelde Amerikaan en b) zolang Amerikanen nog massaal voor pick-ups en SUV's in alle maten kiezen zou ik als Europees merk deze gok niet nemen.
WizardOfOss schreef: 07 jul 2019, 22:48Maar nee, dan krijgen we een concurrent voor de o zo succesvolle (not...) e-Up.
Wie zegt dat Renault dezelfde fout maakt als VW (e-Up! is veel te duur en matig uitgewerkt)? En waarom wederom VAG als referentiekader beschouwen? Omgekeerde wereld.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 28 jul 2019, 21:34Trendsetters produceren wat mij betreft toch vaker de technologisch betere auto's (zie Tesla t.o.v. de Duitse luxemerken) dan trendvolgers.
Wellicht, maar dat reflecteert niet altijd in de verkoopcijfers.
ViveLaFrance schreef: 28 jul 2019, 21:34Daarnaast is een lage prijs niet altijd een must voor EV's. Succes is grotendeels afhankelijk van belastingvoordelen die per land kunnen verschillen en veranderen. Zo was de I-Pace vorig jaar december de bestverkochte auto in Nederland, nu kan Jaguar ze amper meer slijten door de per 1 januari veranderde regels.
Een lage prijs is daarentegen wel een must voor een brede doorbraak, want zoals Jaguar en Tesla nu al ervaren zullen EV's niet tot in de eeuwigheid kunnen teren op belastingvoordelen. ALS (en dat is uiteraard een hele grote ALS) VW z'n beloften waarmaakt komen ze met een EV die vergelijkbaar is met een Golf, tegen een prijs die vergelijkbaar is met die Golf. Zal Renault op dat moment de Zoe qua prijs ook op het niveau van de Clio (kunnen) brengen?
ViveLaFrance schreef: 28 jul 2019, 21:34Nooit gehoord van Rapidgate? ;)
Eerlijk gezgd: nee. Hopelijk hebben ze ervan geleerd en zal de vernieuwde Zoe niet hetzelfde probleem hebben....

Maar blijft staan: ook jij kan toch niet ontkennen dat de Leaf II meer uitstraalt een nieuwe auto te zijn dan de Zoe II?
ViveLaFrance schreef: 28 jul 2019, 21:34Zou kunnen, maar het zou ook net zo goed niet kunnen. Gangbare volumemerken kunnen in Europa al geen dure auto's slijten. De Espace heeft in moeten leveren in diens segment.
Maar ondertussen wordt de EV-markt wel gedomineerd door een nieuwkomer en een traditioneel luxemerk wat ondanks verwoede pogingen nooit de stap naar een echt volumemerk heeft kunnen maken. EV-kopers lijken wat dat betreft (zeker gesteund door voldoende belastingvoordeel) weinig moeite met dure EV's van ongebruikelijke merken. De markt was er, de traditionele merken nog niet.
ViveLaFrance schreef: 28 jul 2019, 21:34Wie zegt dat Renault dezelfde fout maakt als VW (e-Up! is veel te duur en matig uitgewerkt)? En waarom wederom VAG als referentiekader beschouwen? Omgekeerde wereld.
Nou vooruit dan: een concurrent voor de o zo succesvolle iMiEV/C-Zero/iOn? Zelfde laken en pak.

Ik zie niet in hoe met de huidige stand (lees: kosten) van de techniek het mogelijk is een concurrerend geprijsde elektrische A-segmenter met een fatsoenlijke actieradius te bouwen. Jij wel?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie