Klopt, het totale wagenpark. Tweedehandse auto's zijn nog altijd veel gewilder, dus gaan een belangrijke rol spelen in de acceptatie van elektrische auto's.WizardOfOss schreef: ↑31 aug 2019, 00:390,5%? Dat zal het aandeel in het totale wagenpark zijn, niet het aandeel in de recente verkopen vermoed ik zo?
Dat is natuurlijk iets anders dan een leidende positie innemen voor de terugkeer naar de VS.WizardOfOss schreef: ↑31 aug 2019, 00:39Het hele model was in de huidige markt sowieso een gigantische gok met een minieme kans op succes, dus dit zou z'n kansen zeker niet verslechterd hebben.
'Verkopen' dient in deze natuurlijk anders geïnterpreteerd te worden. Grote of kleine auto's, particulieren kopen geen EV's. De eerste 100.000 orders voor de VW ID.3 zijn binnen. Doe eens een gok, welk % zal via leasemaatschappijen op de weg verschijnen? Ik durf hoog in te zetten met minstens 95%.WizardOfOss schreef: ↑31 aug 2019, 00:39Maar dat doen ze dan toch alsnog door een B-segment EV te verkopen tegen de prijs van een D-segmenter? Zie de Zoe voor 20-25 mille (inclusief accu's) in de markt te zetten, dan praten we verder.
Op de Model 3 na is de Zoe de meeste populaire EV in Europa tot en met juli dit jaar. Ondanks de relatief hoge prijs neemt de 'verkoop' elk jaar toe en is het model populairder dan bepaalde gangbare B-segmenters. Daar zal Renault vast tevreden over zijn
Infiniti is gewoon verkeerd in de markt gezet door te veel de gevestigde orde te imiteren en achterna te lopen in plaats van de markt wakker te schudden, zoals TeslaWizardOfOss schreef: ↑31 aug 2019, 00:39Als een merk als Infiniti nu toch eens zo had kunnen profiteren van hun onbekendheid....
Kruimels lijkt me weer te negatief. Renault-Nissan opereren in andere voor hen belangrijke markten dan de ontelbare Chinese automerken die als paddenstoelen uit de grond schieten.WizardOfOss schreef: ↑31 aug 2019, 00:39Destijds nog met de ambitie "een EV voor iedereen" te bieden, inmiddels genoegen nemend met de kruimels. En dat blijf ik toch jammer vinden.
Deze discussie doet me denken aan een gesprek met vrienden laatst over het gebruik van moderne gadgets in het dagelijks leven. Deels worden we gedwongen om mee te gaan (bv. smartphones, snelle overgang 3G-4G-5G), maar mensen laten zich niet zomaar dwingen als ze er geen behoefte aan hebben. Zo ook met de EV en autogebruik in het algemeen. Een grote groep mensen heeft geen verandering nodig, Ze willen ooit best overstappen als het financieel gedragen kan worden. De automedia doen echter overkomen alsof iedereen aan de EV kan en wil, maar dat is onzin gezien de feiten en cijfers. Fake news! Sterker nog, ik heb soms de indruk dat mensen het inmiddels not done vinden als je nog steeds een ICE hebt.
Toevallig lees ik dit nieuwsbericht via de NOS. Een goed voorbeeld van wat ik probeer duidelijk te maken met betrekking tot de overgang op EV's: mensen veranderen niet zo snel als men denkt/doet overkomen.