Mazda MX-30

De nieuwe modellen worden hier besproken
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Mazda MX-30

Bericht door ViveLaFrance »

De Tokyo Motor Show is het podium voor Mazda om de MX-30 aan de wereld te tonen. Hun eerste volledig elektrische auto heeft het formaat van de CX-30 en beschikt over een aandrijflijn genaamd e-Skyactiv (141 pk, accupakket: 35,5 kWh, actieradius: 200 km.).

https://i.imgur.com/E9R790o.jpghttps://i.imgur.com/KG41c39.jpg
https://i.imgur.com/yqXjZQ0.jpghttps://i.imgur.com/OL7FZP8.jpg
https://i.imgur.com/keTH03a.jpghttps://i.imgur.com/wtv1JmL.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Mazda MX-30

Bericht door WizardOfOss »

Beetje vreemd, maar ergens toch wel lekker. Alleen die actieradius hè. Net als bij die Honda e lijkt me dat toch wel een serieus pijnpuntje.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Mazda MX-30

Bericht door ViveLaFrance »

Schuin van achteren ronduit lelijk. Gewaagd van Mazda om anders naar een crossover te kijken, maar hier slaan ze de plank volledig mis. Nog los van de technische tekortkomingen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Mazda MX-30

Bericht door WizardOfOss »

Grappig, schuin van achteren vind ik hem juist het meest geslaagd. Het is eerder de neus die me wat tegenstaat.

Ik ben ergens wel benieuwd in hoeverre die bescheiden actieradius net als bij de Honda e een dingetje specifiek voor de eigen markt is, daarbij de eisen van de rest van de wereld even helemaal vergetend. Uiteraard is meer in principe beter, maar ten koste van wat? Ik kan me best voorstellen dat dit voor de (beoogde) gemiddelde Japanse voldoende is, autogebruik is daar toch anders dan hier. Maar ja, als je daardoor je product min of meer onverkoopbaar maakt buiten Japan.....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Mazda MX-30

Bericht door nvdw »

Op zich hoeft die actieradius nog geen struikelblok te zijn omdat je nu die accu in een nacht helemaal op kunt laden met een wallbox. Dat lukt je met (bijvoorbeeld) een Mercedes EQC niet. Bovendien ligt er nu 'maar' 300 kg aan accu in.

Wat een groter probleem is, is dat het geheel in een heel onpraktische koets is verpakt waardoor het meer een speeltje is dan een serieuze auto.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Mazda MX-30

Bericht door WizardOfOss »

Die EQC is inderdaad niet in een nachtje vol (zoals bij de tweedaagse persintroductie op toch tamelijk beschamende wijze duidelijk werd), maar met een voor 70% opgeladen accu kom je nog steeds verder dan met een 100% opgeladen MX-30 ;)

In combinatie met de inderdaad niet zo praktische koets lijkt het haast wel alsof ze hem bewust als niche-model in de markt zetten. We willen weel graag meedoen, maar laat het alsjeblieft geen al te groot succes worden...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Mazda MX-30

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 29 okt 2019, 20:30 Grappig, schuin van achteren vind ik hem juist het meest geslaagd. Het is eerder de neus die me wat tegenstaat.
Schuin van achteren lijkt het net alsof het meerdere auto's zijn. Niet alleen de bijzondere deuren bepalen dit beeld, ook de nogal op zichzelf staande details dragen hieraan bij. Ik had liever een CX-30 EV gezien.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Mazda MX-30

Bericht door WizardOfOss »

Nou, Mazda doet iets aan de grootste beperking van de MX-30: de range. Een grotere accu? Welnee, te makkelijk. In plaats daarvan komt er een range-extender, in de vorm van, jawel, een wankelmotor! Nadere specs ontbreken nog.

Toen ik dit las zwalkte ik echt tussen twee gedachtes. De techniek-liefhebber in mij vindt het geweldig, want het is lekker eigenwijs, het is niet domweg weer een paar honderd kilo aan accu's erbij, en bovenal: het is verdomme een wankelmotor! Hoe fantastisch is dat?!

Maar ja, de realist in mij heeft dan toch wel wat vraagtekens. Want een range-extender, was dat niet een mooi idee van 10 jaar geleden, dat inmiddels door de accutechniek is ingehaald? Hoeveel gaat die unit wegen? Er van uitgaand dat het een pure generator is zonder mechanische verbinding met de wielen is zou het nog moeten kunnen meevallen, maar ter vergelijk, bij een i3 voegt het kleine torretje ook 120kg toe. Wellicht dat een wankelmotor nog wat lichter kan zijn, maar 100kg zal het toch zo weer zijn. Hoeveel extra accucapaciteit had dat ook kunnen zijn? En wat gaat dit met de prijs (en onderhoudskosten!) doen? En specifiek voor Nederland uiteraard het grote nadeel dat hij dus niet op 0 gram CO2 gaat komen en dus niet het maximale fiscale voordeel geniet. Kortom, toch wel veel praktische bedenkingen.

Betrouwbaarheid lijkt me voor deze toepassing overigens minder een issue, aangezien hij A) relatief weinig zal draaien, en B) op een geoptimaliseerd, constant toerental. De wankelmotor uit de RX-8 hield het ongeveer een ton uit alvorens een revisie gewenst was, maar die werd daarbij uiteraard ook veel zwaarder belast. En als je er al in zou slagen in relatief korte tijd die range-extender het equivalent van een ton te laten lopen, heb je dan niet domweg de verkeerde auto gekocht?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Mazda MX-30

Bericht door ViveLaFrance »

In elk geval typisch Mazda.

De komst van dit model heeft er mede voor gezorgd dat de CX-3 amper meer kopers trekt in Europa en op bepaalde markten al is geschrapt.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Mazda MX-30

Bericht door ViveLaFrance »

Mazda gaat de MX-30 leveren als plug-in hybride. Bijzonder is de rotatiemotor die fungeert als generator. De MX-30 e-Skyactiv R-EV maakt gebruik van een 17,8 kWh accupakket (85 km. elektrisch) en een 170 pk/260 Nm sterke elektromotor. Dankzij de rotatiemotor bedraagt de actieradius minimaal 600 kilometer.

https://i.imgur.com/CaqxyUl.pnghttps://i.imgur.com/15uIEto.png
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie