ViveLaFrance schreef: ↑07 nov 2019, 00:21Grote vraagtekens? Lijkt me een zwart/wit-vertaling van de door mij genoemde voorzichtige houding nadat ik zei dat het zeker had gekund.
Mijn excuses dat ik uit jouw gedraai een paar concrete standpunten probeer te destilleren. Tot nu toe weet ik alleen dat je het absoluut met me oneens bent dat Renault na een voortvarende start op EV te behoudend is geworden, maar verder eigenlijk bar weinig.
ViveLaFrance schreef: ↑07 nov 2019, 00:21Ohja, nu is alles relatief en verleg je de grens. Jij had het namelijk eerder over een ID.3 van "onder de 30 mille". Ga je VW kraken als ze hun beloftes weer niet gaan waarmaken of komt er dan weer een kromme vergelijking uit de hoge hoed?
Ik heb eerder al aangegeven dat ik die 30 mille onwaarschijnlijk laag vond, maar je kan er toch niet om heen dat 36 mille
(die eerdere 30 mille plus BTW wellicht? Ik weet niet waar jij dat bedrag vandaan haalt) nog steeds heel scherp is als de concurrentie voor hetzelfde geld voornamelijk B-segmenters aanbiedt. Als dan uiteindelijk 50 mille of zo wordt, ja dan wordt het uiteraard een ander verhaal...
En betaalbaar is uiteraard per definitie een relatief begrip. Want zou jij willen zeggen dat er momenteel überhaupt nog betaalbare auto's te koop zijn? De goedkoopste nieuwe auto momenteel is altijd nog aanzienlijk duurder als wat ik ooit aan een auto gespendeerd heb.
Overigens ben ik wel benieuwd waar VAG liegt met de 23K voor het kleine EV-trio. Uiteraard een klasse lager dan de Zoe, maar 10 mille verschil is ook een serieuze klap geld. En gezien het feit dat ze hem in Tsjechië zelfs voor 18 mille kunnen aanbieden lijkt er zowaar nog een stukje marge op te zitten....
ViveLaFrance schreef: ↑07 nov 2019, 00:21Aha, gelukkig
Heeft niks met laag zitten te maken. Het verbaast me dat je nogal gevoelig lijkt te zijn voor doorzichtige VAG-marketing en nu al een nog niet leverbare EV verheerlijkt van een sjoemelend concern dat als vanouds erg laat van zich laat horen.
Tsja, regeren is vooruit zien. En dan lijkt het mij nog steeds verstandig je grootste concurrenten serieus te nemen. Zeker als jaarlijks zo'n 10 miljoen mensen wereldwijd niet zoveel moeite lijken te hebben met een leugentje meer of minder.
Daarnaast, de hele discussie is nu heel erg op die ene VW gefocust, maar waar het vooral om draaide was ook de rest van de industrie zit
(voor het grootste deel) niet stil. Alleen Renault blijft rustig achterover leunen met de gedachte dat het nog steeds 2012 is en gooit er nog maar even een faceliftje tegenaan.
ViveLaFrance schreef: ↑07 nov 2019, 00:21Als het gaat om de acceptatie en de gevolgen voor het milieu dan zeker. Jaarlijks worden ongeveer 2 miljoen auto's tweedehands verkocht. Elektrisch rijden zal voor iedereen bereikbaar moeten worden om van een ommekeer te spreken. Niet alleen voor de managers die van de baas een Tesla of Jaguar mogen rijden. Dit gaat veel tijd kosten. De overheid zal dat sowieso willen, want wat als de accijnsinkomsten minder worden?
Dat zal ik ook allemaal niet tegenspreken. Maar als je als merk daarop wacht dan ben je zeker te laat. En daarom vind ik de tweedehandsmarkt totaal niet interessant in de discussie of je als merk op dit moment wel of niet serieus op EV's moet gaan inzetten.