Autojournalistiek op hoog niveau
Generatiekloof
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Generatiekloof
De naam Mustang prijkt tegenwoordig op een volledig elektrische crossover. Een iconische naam, want in de jaren ’60 opende Ford hiermee de zogeheten pony-klasse. De betaalbare, compacte sportwagen werd een hit in de Verenigde Staten en kreeg dan ook veel navolging. Sinds de huidige generatie kunnen Europeanen een Mustang kopen via de officiële Ford-dealers. Een goede beslissing van de Amerikanen gezien de uitstekende verkoopcijfers in het segment van de ‘kleine’ sportwagens. Heb jij een favoriete Mustang?
Ford Mustang (1965-heden)
Mk I (1965-1973)
Mk II (1974-1978)
Mk III (1979-1993)
Mk IV (1994-2004)
Mk V (2005-2014)
Mk VI (2015-heden)
Ford Mustang (1965-heden)
Mk I (1965-1973)
Mk II (1974-1978)
Mk III (1979-1993)
Mk IV (1994-2004)
Mk V (2005-2014)
Mk VI (2015-heden)
Vive la France, Vive la Différence
Re: Generatiekloof
Uiteindelijk kom je gewoon weer bij de eerste generatie uit. Zag maandag nog een zwarte hardtop rijden; blijft mooi. Fastback vind ik nog mooier. Dan een hele tijd niks, en dan kom je bij de V en VI uit. Vroeger vond ik de II en III nog wat hebben, vooral omdat ze in Nederland zeldzaam zijn.
Stap eens op de fiets
Re: Generatiekloof
De eerste, want dat is de mooiste. Nog steeds een ijzersterk ontwerp en dan maakt het eigenlijk ook niet uit wat voor uitvoering het is. Mijn oom heeft een rode zescilinder cabrio - da's in technisch opzicht natuurlijk een Falcon met een feestjurk maar who cares.
Voor de rest vind ik er niet zo veel aan, of het moet een goede uitvoering zijn. De III is op zichzelf helemaal niet zo interessant (ook niet met V8, met iets van 150 pk uit vijf liter) maar de SHO met 2,3-liter viercilinder turbo weer wel. Die zou ik best voor de deur willen hebben.
Voor de rest vind ik er niet zo veel aan, of het moet een goede uitvoering zijn. De III is op zichzelf helemaal niet zo interessant (ook niet met V8, met iets van 150 pk uit vijf liter) maar de SHO met 2,3-liter viercilinder turbo weer wel. Die zou ik best voor de deur willen hebben.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Generatiekloof
De eerste, de mooiste. Niet alleen qua generatie maar ook qua uitvoeringen daarbinnen, en dan graag een hardtop of convertible. Een van de beste ontwerpen ooit. Bij de latere versies was het zéér uitvoeringsafhankelijk, sommige varianten zijn geweldig, bij andere vraag je je af wat ze gesnoven hebben....
Dit gold nog meer voor de Mk.II, in basis een behoorlijk lelijk ding wat met de nodige opsmuk toch wel lekker gemaakt kon worden.
De Mk.III, tsja, doet me ongeacht uitvoering bar weinig. Het was dan ook de Amerikaanse autoindustrie op z'n dieptepunt, dus de Mustang deelde gewoon in de malaise.
Voor de IV heb ik toch altijd wel een zwak gehad, sterker nog, ik heb in een ver verleden best weleens overwogen zo'n ding te kopen. Voornaamste probleem? Ik wou hoe dan ook een V8, maar geen convertible. En laat via de officiële weg nu juist alleen die combinatie zo verkocht zijn, V8 coupe's waren hier dus zeldzaam. Het is bepaald geen model wat lekker opgedroogd is en het contrast met z'n opvolger doet hem ook weinig goed, maar nog steeds: leuk fout.
De V voelde echter destijds toch als een ware hergeboorte van de Mustang. Alles wat fout was gegaan door de decennia heen was vergeten, en hier stond weer een hele echte Mustang, gewoon een hele geile bak. Misschien een beetje meer muscle car dan pony car qua uitstraling, maar wat maakt het uit? Retro-design done right. Z'n grootste probleem was wat mij betreft dat Chevy een paar jaar later dit trucje kopieerde, wat in de nóg geslaagdere Camaro resulteerde.
En dan de VI. Ietwat gemengde gevoelens, want hoewel het op zich zeker een geslaagd model is (en nu ook weer een stuk lichtvoetiger oogt) weet deze in mij toch niet het gevoel van z'n voorganger op te roepen. Hij zou me er ook nog steeds niet van weerhouden om voor de Camaro te gaan. En een vierpitter in een Mustang, het klopt ergens gewoon niet...
Dit gold nog meer voor de Mk.II, in basis een behoorlijk lelijk ding wat met de nodige opsmuk toch wel lekker gemaakt kon worden.
De Mk.III, tsja, doet me ongeacht uitvoering bar weinig. Het was dan ook de Amerikaanse autoindustrie op z'n dieptepunt, dus de Mustang deelde gewoon in de malaise.
Voor de IV heb ik toch altijd wel een zwak gehad, sterker nog, ik heb in een ver verleden best weleens overwogen zo'n ding te kopen. Voornaamste probleem? Ik wou hoe dan ook een V8, maar geen convertible. En laat via de officiële weg nu juist alleen die combinatie zo verkocht zijn, V8 coupe's waren hier dus zeldzaam. Het is bepaald geen model wat lekker opgedroogd is en het contrast met z'n opvolger doet hem ook weinig goed, maar nog steeds: leuk fout.
De V voelde echter destijds toch als een ware hergeboorte van de Mustang. Alles wat fout was gegaan door de decennia heen was vergeten, en hier stond weer een hele echte Mustang, gewoon een hele geile bak. Misschien een beetje meer muscle car dan pony car qua uitstraling, maar wat maakt het uit? Retro-design done right. Z'n grootste probleem was wat mij betreft dat Chevy een paar jaar later dit trucje kopieerde, wat in de nóg geslaagdere Camaro resulteerde.
En dan de VI. Ietwat gemengde gevoelens, want hoewel het op zich zeker een geslaagd model is (en nu ook weer een stuk lichtvoetiger oogt) weet deze in mij toch niet het gevoel van z'n voorganger op te roepen. Hij zou me er ook nog steeds niet van weerhouden om voor de Camaro te gaan. En een vierpitter in een Mustang, het klopt ergens gewoon niet...
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Generatiekloof
Gezien het introductiejaar van de Mustang had ik niet gedacht dat er 'slechts' generaties zijn gemaakt. Uitgerekend de meest kleurloze van het stel, de III, heeft een lange carrière gehad.
Vorige week een hele mooie V gezien op de parking bij de supermarkt. Samen met de I ook mijn favoriete Mustangs. De VI is zeker niet lelijk, maar te gestileerd voor een Mustang.
Toch liever een Camaro. Of Challenger.
Vorige week een hele mooie V gezien op de parking bij de supermarkt. Samen met de I ook mijn favoriete Mustangs. De VI is zeker niet lelijk, maar te gestileerd voor een Mustang.
Toch liever een Camaro. Of Challenger.
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Generatiekloof
Nee, die Challenger staat bij mij toch op de derde plaats. Té retro, bijna op het niveau dat het een restomod lijkt. Dat is juist wat ik aan de Camaro waardeer, zeker in die eerste herboren variant: het is onmiskenbaar een herinterpretatie van de oerversie, maar toch uitgesproken modern.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Generatiekloof
Dat idee heb ik totaal niet bij de Challenger. Ik vind het een krachtig ding, passend bij het concept. De Mustang hangt tegenwoordig te veel de designdiva uit.
Vive la France, Vive la Différence
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Generatiekloof
Honda heeft deze week een voorbode getoond van de elfde generatie Civic. Nog altijd één van de meest populaire compacte auto’s ter wereld.
Honda Civic (1972-heden)
Mk I (1972-1979)
Mk II (1979-1983)
Mk III (1983-1987)
Mk IV (1987-1991)
Mk V (1991-1995)
Mk VI (1995-2000)
Mk VII (2000-2005)
Mk VIII (2005-2010)
Mk IX (2011-2017)
Mk X (2016-heden)
Honda Civic (1972-heden)
Mk I (1972-1979)
Mk II (1979-1983)
Mk III (1983-1987)
Mk IV (1987-1991)
Mk V (1991-1995)
Mk VI (1995-2000)
Mk VII (2000-2005)
Mk VIII (2005-2010)
Mk IX (2011-2017)
Mk X (2016-heden)
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Generatiekloof
Allereerst: bij de VI had een foto van de sterk afwijkende driedeurs (en gerelateerde sedan en coupé) toch niet mogen ontbreken:
Ik heb het altijd apart gevonden hoezeer de modellen van generatie op generatie verschilden. De eerste was gewoon een heerlijk klein rugzakje, duidelijk nog geen C-segmenter. De tweede leek vooral een wat bravere variant daarvan, wel meteen een flinke slag groter. De III brak daar dan weer radicaal mee, met die Shuttle als een variant die z'n tijd te ver vooruit was en uiteraard ook voor het eerst een CRX. De IV dan weer een duidelijke evolutie, en naar mijn idee de leukste van de reeks, als driedeurs en zeker als CRX. De V was dan een geval apart, met enerzijds nog wel dat eigenaardige concept voor de driedeurs, maar toch een totaal andere vormgeving. De VI was dan weer een stuk normaler, als driedeurs wel een geinig ding (en voor het eerst een Type-R, echter alleen in Japan), die vijfdeurs en daarvan afgeleide station dan weer vooral erg "verstandig" ogend. En dan de VII.......erg raar gevaarte als vijfdeurs, suf als sedan, als driedeurs héél gevoelig voor de juiste uitvoering (lees: alleen als Typ-R....). De VIII was dan juist weer helemaal goed, zeker als hatchback. Een uniek design dat anders dan bij sommige voorgangers absoluut niet ten koste ging van de praktische bruikbaarheid, en wat er ook nu 15 jaar later nog steeds uitgesproken modern uitziet. De IX leek dan weer een net even wat minder geslaagde evolutie daarvan, waarvoor de jaren duidelijk minder vriendelijk zijn geweest. En dan het huidige model, misschien wel de meest "volwassen" auto uit de hele reeks, maar die toch altijd wat gemengde gevoelens in me heeft opgeroepen: er is een hoop wat me bevalt, maar het geheel voelt niet echt als een Honda, laat staan een Civic. Dus net als bij de VII: als Type-R graag...
En dan dat komende model....tjsa...dat lijkt dan toch weer een (nog) bravere evolutie van het huidige model te worden. Uiteraard is het altijd link om op één foto te oordelen, maar vooralsnog weet ie bij mij geen enthousiasme op te wekken. Als ik een Japanse C-segmenter zou willen zou ik toch nog steeds eerder bij Mazda of anders Toyota gaan shoppen....
Ik heb het altijd apart gevonden hoezeer de modellen van generatie op generatie verschilden. De eerste was gewoon een heerlijk klein rugzakje, duidelijk nog geen C-segmenter. De tweede leek vooral een wat bravere variant daarvan, wel meteen een flinke slag groter. De III brak daar dan weer radicaal mee, met die Shuttle als een variant die z'n tijd te ver vooruit was en uiteraard ook voor het eerst een CRX. De IV dan weer een duidelijke evolutie, en naar mijn idee de leukste van de reeks, als driedeurs en zeker als CRX. De V was dan een geval apart, met enerzijds nog wel dat eigenaardige concept voor de driedeurs, maar toch een totaal andere vormgeving. De VI was dan weer een stuk normaler, als driedeurs wel een geinig ding (en voor het eerst een Type-R, echter alleen in Japan), die vijfdeurs en daarvan afgeleide station dan weer vooral erg "verstandig" ogend. En dan de VII.......erg raar gevaarte als vijfdeurs, suf als sedan, als driedeurs héél gevoelig voor de juiste uitvoering (lees: alleen als Typ-R....). De VIII was dan juist weer helemaal goed, zeker als hatchback. Een uniek design dat anders dan bij sommige voorgangers absoluut niet ten koste ging van de praktische bruikbaarheid, en wat er ook nu 15 jaar later nog steeds uitgesproken modern uitziet. De IX leek dan weer een net even wat minder geslaagde evolutie daarvan, waarvoor de jaren duidelijk minder vriendelijk zijn geweest. En dan het huidige model, misschien wel de meest "volwassen" auto uit de hele reeks, maar die toch altijd wat gemengde gevoelens in me heeft opgeroepen: er is een hoop wat me bevalt, maar het geheel voelt niet echt als een Honda, laat staan een Civic. Dus net als bij de VII: als Type-R graag...
En dan dat komende model....tjsa...dat lijkt dan toch weer een (nog) bravere evolutie van het huidige model te worden. Uiteraard is het altijd link om op één foto te oordelen, maar vooralsnog weet ie bij mij geen enthousiasme op te wekken. Als ik een Japanse C-segmenter zou willen zou ik toch nog steeds eerder bij Mazda of anders Toyota gaan shoppen....