Suzuki Across
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Suzuki Across
Suzuki is een intensieve samenwerking met Toyota aangegaan en deze op de RAV4 gebaseerde Across is het eerste model dat door Toyota wordt aangeleverd. Hij komt als vierwielaangedreven plug-in hybride (2.5 viercilinder, 306 pk, 75 km. volledig elektrisch) naar Nederland.
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Suzuki Across
Ik kan goed begrijpen waarom Suzuki dit doet, maar ik vind de neus niet bij de rest passen. Oogt veel te iel in verhouding tot de rest....
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Suzuki Across
Ik begrijp het ook, want Suzuki kan modellen met lage CO2-uitstoot goed gebruiken. Zeker nu de Jimny al is gesaneerd in bepaalde Europese landen. Volgens de Nederlandse importeur is hij 'uitverkocht'.
Of deze Across een verstandige zet is waag ik te betwijfelen. Nog los van het gegeven dat mensen niet in de rij staan voor grote Suzuki's, volumemodellen als gevolg van badge engineering zijn bijna nooit succesvol, tenzij het om het A-segment en bedrijfswagens gaat. Ik vraag me ook af welke doelgroep Suzuki voor ogen heeft. Het handjevol mensen dat ooit een Grand Vitara XL-7 reed? Waarom zouden potentiële kopers het origineel laten staan? Vreemd dat de kleinere Yaris Cross geen optie was om de oude S-Cross te vervangen.
Het ontwerp vind ik niks, omdat de RAV4 er al zeer rommelig uitziet. De Suzuki-grille maakt er een zacht gekookt ei van.
Of deze Across een verstandige zet is waag ik te betwijfelen. Nog los van het gegeven dat mensen niet in de rij staan voor grote Suzuki's, volumemodellen als gevolg van badge engineering zijn bijna nooit succesvol, tenzij het om het A-segment en bedrijfswagens gaat. Ik vraag me ook af welke doelgroep Suzuki voor ogen heeft. Het handjevol mensen dat ooit een Grand Vitara XL-7 reed? Waarom zouden potentiële kopers het origineel laten staan? Vreemd dat de kleinere Yaris Cross geen optie was om de oude S-Cross te vervangen.
Het ontwerp vind ik niks, omdat de RAV4 er al zeer rommelig uitziet. De Suzuki-grille maakt er een zacht gekookt ei van.
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Suzuki Across
Twee redenen die ik me zo kan bedenken: A) waarom zou Suzuki in dat segment niet gewoon zelf iets ontwikkelen, en B) ik kan me zo voorstellen dat Toyota daar liever eerst even zelf lekker mee wil scoren, en hem nog niet meteen wil delen met een merk wat in dit deel van de markt een directe concurrent is. Dan had Suzuki waarschijnlijk iets eerder moeten aankloppen om er een gezamenlijke ontwikkeling van te maken.ViveLaFrance schreef: ↑07 jul 2020, 00:40Vreemd dat de kleinere Yaris Cross geen optie was om de oude S-Cross te vervangen.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Suzuki Across
Nou, misschien om ook kosten te besparen zoals ze nu een segment hoger gaan doen?WizardOfOss schreef: ↑07 jul 2020, 21:58A) waarom zou Suzuki in dat segment niet gewoon zelf iets ontwikkelen
Waarom zou Suzuki in dit hogere segment niet gewoon zelf iets ontwikkelen? Antwoord laat zich raden, men heeft dringend modellen nodig met een gunstige CO2-uitstoot, want ook de Nederlandse importeur laat toevallig vandaag weten dat de Jimny tijdelijk niet besteld kan worden. Leentjebuur spelen bij Toyota is dan lekker makkelijk.
De RAV PHEV moet ook nog uitgerold worden in Europa.WizardOfOss schreef: ↑07 jul 2020, 21:58B) ik kan me zo voorstellen dat Toyota daar liever eerst even zelf lekker mee wil scoren, en hem nog niet meteen wil delen met een merk wat in dit deel van de markt een directe concurrent is.
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Suzuki Across
Vrij simpel: Suzuki is traditioneel sterk in de lagere segmenten en zal daar geheid aantallen maken, hoger in de markt ligt dat toch wat lastiger en zou het, nog even los van het tijdpad, een onverantwoorde gok zijn. Ik schat zomaar dat ze bij Suzuki ook niet zo heel erg enthousiast terug zullen kijken op de Kizashi...ViveLaFrance schreef: ↑09 jul 2020, 00:35Waarom zou Suzuki in dit hogere segment niet gewoon zelf iets ontwikkelen?
Ik had even gemist dat het een plugin betrof, ik dacht de reguliere hybride. Maareh, komt die Yaris Cross dan eigenlijk ook al direct met stekker? Zover ik zo weet niet toch?
Re: Suzuki Across
Als (heel late) opvolger van de Grand Vitara is-ie wel geschikt. En daar zijn er toch genoeg van verkocht, genoeg om in elk geval een paar duizend RAV4’s lichtjes om te meubelen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Suzuki Across
Vandaar ook het clowntje achter mijn vraag Suzuki is normaliter beter in kleine auto's, maar loopt een beetje achter de feiten aan nu gezien alle regelgeving omtrent CO2-uitstoot. Het lenen van de RAV4 PHEV kan ik dan ook niet anders zien dan op korte termijn de gemiddelde uitstoot te willen verlagen in plaats van een serieuze poging om eindelijk eens een klantenbestand op te bouwen bestaande uit mensen die een grote auto wensen.WizardOfOss schreef: ↑09 jul 2020, 00:51Vrij simpel: Suzuki is traditioneel sterk in de lagere segmenten en zal daar geheid aantallen maken, hoger in de markt ligt dat toch wat lastiger en zou het, nog even los van het tijdpad, een onverantwoorde gok zijn. Ik schat zomaar dat ze bij Suzuki ook niet zo heel erg enthousiast terug zullen kijken op de Kizashi...
Dacht alleen hybride, maar wel een model opererend in een voor Suzuki interessanter segment. B-segment crossovers doen het een factor vier beter dan hun D-segment broeders in Europa.WizardOfOss schreef: ↑09 jul 2020, 00:51Ik had even gemist dat het een plugin betrof, ik dacht de reguliere hybride. Maareh, komt die Yaris Cross dan eigenlijk ook al direct met stekker? Zover ik zo weet niet toch?
Gun Suzuki het beste. Ik vond het alleen een merkwaardige stap. Juist de merken die traditioneel goed zijn in kleine auto's zijn de komende jaren interessant om te volgen denk ik. Badge-engineering is doorgaans niet succesvol.
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Suzuki Across
Tsja, het lastige is dat kleine, zuinige auto's inmiddels niet meer voldoende is. Je ontkomt nu domweg niet meer aan dure techniek die in die lage segmenten niet lonend is. Per slot van rekening is een dikke zware plug-in SUV op papier véél zuiniger dan een A-segmenter....ViveLaFrance schreef: ↑16 jul 2020, 20:45Suzuki is normaliter beter in kleine auto's, maar loopt een beetje achter de feiten aan nu gezien alle regelgeving omtrent CO2-uitstoot.
Eens, maar geloof jij dat Suzuki überhaupt in staat is upmarket te groeien? Je ziet juist dat de meeste merken momenteel in de omgekeerde richting bewegen.ViveLaFrance schreef: ↑16 jul 2020, 20:45Het lenen van de RAV4 PHEV kan ik dan ook niet anders zien dan op korte termijn de gemiddelde uitstoot te willen verlagen in plaats van een serieuze poging om eindelijk eens een klantenbestand op te bouwen bestaande uit mensen die een grote auto wensen.
Een gewone hybride is voor de uitstoot echter lang niet zo interessant. Als ik me niet vergis telt elke plug-in onder de 50 gram als 0 mee in het gemiddelde, en komend jaar dan ook nog eens dubbel. Je hoeft er dan niet veel te verkopen om een fiks effect te zien.ViveLaFrance schreef: ↑16 jul 2020, 20:45Dacht alleen hybride, maar wel een model opererend in een voor Suzuki interessanter segment. B-segment crossovers doen het een factor vier beter dan hun D-segment broeders in Europa.
Ik denk ook niet dat dit door de directie als een gedroomde oplossing gezien zal worden, maar dat het even puur pragmatisch gedacht is. Suzuki kan het zich domweg niet permitteren ettelijke miljarden te investeren in een model waarvan het zeer twijfelachtig is of het een succes wordt. Op langere termijn schiet dit uiteraard ook niet op, maar ik gok dat we het vooral als een overbrugging naar een eerste EV zullen moeten zien.ViveLaFrance schreef: ↑16 jul 2020, 20:45Juist de merken die traditioneel goed zijn in kleine auto's zijn de komende jaren interessant om te volgen denk ik. Badge-engineering is doorgaans niet succesvol.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Suzuki Across
Suzuki's mogen dan klein zijn, de techniek is toch niet onbelangrijk. Geen enkel model haalt een A-label in Nederland. Deze labels worden bepaald op basis van vergelijkingen met auto's van hetzelfde formaat. In dit opzicht doet Suzuki als bouwer van kleine auto's slechte zaken. De Jimny is gewoon een vieze, kleine auto gezien het G-label. Geen wonder dat dit model ook in Nederland tijdelijk niet te koop is. Men riskeert een hoge boete door de nieuwe CO2-regelgeving. Een RAV4 PHEV en dus ook de Across stoten bijna acht keer minder CO2 uit per kilometer dan de kleinere Jimny.WizardOfOss schreef: ↑18 jul 2020, 00:57Per slot van rekening is een dikke zware plug-in SUV op papier véél zuiniger dan een A-segmenter....
Niet op deze manier, want de Across is een D-segment crossover. Suzuki zou dan eerder het immer populaire C-segment in Europa serieus moeten nemen om bestaande klanten de mogelijkheid te geven een stapje hoger te gaan. Of zie jij eigenaren van een Swift of Vitara snel een Across bestellen?WizardOfOss schreef: ↑18 jul 2020, 00:57Eens, maar geloof jij dat Suzuki überhaupt in staat is upmarket te groeien? Je ziet juist dat de meeste merken momenteel in de omgekeerde richting bewegen.
Hadden ze die niet al lang moeten hebben? (Oh nee, ze zijn geen 'voorloper'...)WizardOfOss schreef: ↑18 jul 2020, 00:57...maar ik gok dat we het vooral als een overbrugging naar een eerste EV zullen moeten zien.
Toegegeven, geen enkel automerk zit onder de befaamde 95 g/km wat betreft gemiddelde CO2-uitstoot, maar de positie van Suzuki in de lijst is ronduit teleurstellend kijkend naar de auto's die ze aanbieden in Europa.
Vive la France, Vive la Différence