Geen enkele A-segmenter haalt momenteel een A-label. Een handvol B-segmenters, wat ik zo snel zag allemaal hybride. En daar zit het pijnpunt: zonder relatief dure techniek red je het domweg niet.ViveLaFrance schreef: ↑23 jul 2020, 23:05Suzuki's mogen dan klein zijn, de techniek is toch niet onbelangrijk. Geen enkel model haalt een A-label in Nederland. Deze labels worden bepaald op basis van vergelijkingen met auto's van hetzelfde formaat.
De Jimny is inderdaad bepaald geen zuinigheidswonder, hij is vrij duidelijk met totaal andere intenties ontworpen. Want ik vraag me af: zou er ook maar één terreinwagen met vergelijkbare capaciteiten zijn die zuiniger is?ViveLaFrance schreef: ↑23 jul 2020, 23:05De Jimny is gewoon een vieze, kleine auto gezien het G-label. Geen wonder dat dit model ook in Nederland tijdelijk niet te koop is. Men riskeert een hoge boete door de nieuwe CO2-regelgeving. Een RAV4 PHEV en dus ook de Across stoten bijna acht keer minder CO2 uit per kilometer dan de kleinere Jimny.
En ach, mede dankzij de BPM verkochten ze ze toch nauwelijks hier, dus welk effect gaat dat hebben op het gemiddelde? nul-komma-nog wat gram of zo? Maar op andere markten krijgen ze ze niet aangesleept, dus hebben ze er per saldo ook niks onder te lijden. Daardoor dus win-win.
En kom op, je ziet toch hopelijk zelf ook wel in dat die vergelijking met een PHEV per definitie mank gaat. Ik bedoel, leg jij mij dan eens uit waarom geen enkele (traditioneel aangedreven) A of B-segmenter zuiniger is dan een Porsche Panamera Turbo S E-hybrid met 680 pk....op papier tenminste.
Nee, maar ik denk ook helemaal niet dat Suzuki deze auto met die intentie introduceert. Het is gewoon een pragmatische en risicoloze manier om toch snel iets voor elkaar te krijgen.ViveLaFrance schreef: ↑23 jul 2020, 23:05Niet op deze manier, want de Across is een D-segment crossover. Suzuki zou dan eerder het immer populaire C-segment in Europa serieus moeten nemen om bestaande klanten de mogelijkheid te geven een stapje hoger te gaan. Of zie jij eigenaren van een Swift of Vitara snel een Across bestellen?
Ook zelf een C-segmenter inclusief (of zelfs uitsluitend als?) de vereiste plug-in variant ontwikkelen zou voor Suzuki nog steeds een giga-gok zijn, waarvan het maar zeer de vraag is of het lonend is. Dus begrijp ik wel dat ze een andere route gekozen hebben. Iets met kosten versus baten.
Misschien wel, had zeker geen kwaad gekund.ViveLaFrance schreef: ↑23 jul 2020, 23:05Hadden ze die niet al lang moeten hebben? (Oh nee, ze zijn geen 'voorloper'...)
Maar je WIL het gewoon nog steeds niet snappen hè?
Tsja, dan zijn ze nog steeds de hoogst geplaatste zonder stekker-auto's of full hybrids. Wat deze Across tot een volstrekt logische noodgreep maakt. Voor elke verkochte Across zouden ze drie Jimny's mogen verkopen en dan nog zouden die tezamen gemiddeld onder de 95 gram uitkomen....ViveLaFrance schreef: ↑23 jul 2020, 23:05Toegegeven, geen enkel automerk zit onder de befaamde 95 g/km wat betreft gemiddelde CO2-uitstoot, maar de positie van Suzuki in de lijst is ronduit teleurstellend kijkend naar de auto's die ze aanbieden in Europa.