Generatiekloof

De nieuwe modellen worden hier besproken
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 12072
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Generatiekloof

Bericht door ViveLaFrance » 18 mar 2019, 22:20

Na het overweldigende succes van 'Anders nog iets?' is het tijd voor nog een nieuw topic. Zoals de naam aangeeft gaat het over generaties van een auto. Er zijn modellen die zeer lang op de markt zijn. Misschien niet altijd in dezelfde gedaante, maar in elk geval dusdanig belangrijk voor het betreffende merk om niet geschrapt te worden. Laat even weten wat je van het model vindt. Of niet ;)

De Toyota Camry opent het bal, omdat de meest recente generatie weer een poging gaat wagen om Europa te veroveren als vervanger van de Avensis.

Toyota Camry (1982-heden)

Mk I (1982-1986)
https://i.imgur.com/enNLDvI.jpg

Mk II (1986-1992)
https://i.imgur.com/yZnKyYo.jpg

Mk III (1991-1996)
https://i.imgur.com/o2YRTJj.jpg

Mk IV (1996-2001)
https://i.imgur.com/jHcZpEk.jpg

Mk V (2001-2006)
https://i.imgur.com/xxU4FFu.jpg

Mk VI (2006-2011)
https://i.imgur.com/UWQwadQ.jpg

Mk VII (2011-2017)
https://i.imgur.com/w1unrJ0.jpg

Mk VIII (2017-heden)
https://i.imgur.com/QJvA23q.jpg
Vive la France, Vive la Différence

ViveLaFrance
.
.
Berichten: 12072
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Generatiekloof

Bericht door ViveLaFrance » 13 apr 2019, 21:30

Is de Camry niet interessant? :clown:

Ik vind het leuk dat Toyota het gapende gat in het Europese E-segment enigszins probeert te dichten. Het is een stap in de goede richting. Hopelijk inspireert het andere merken. Misschien zelfs Dacia, want waarom zij nog steeds geen betaalbare D-/E-segmenter aanbieden is mij een raadsel. De nieuwe Camry kost ongeveer 40k en dan krijg je alles erop en eraan. De huidige generatie laat zien dat Toyota iets expressiever is geworden. Sommige voorlopers lijken namelijk enorm op elkaar.
Vive la France, Vive la Différence

Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 10926
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Generatiekloof

Bericht door WizardOfOss » 13 apr 2019, 22:54

Tsja, ik heb nooit begrepen waarom ze deze stap niet veel eerder hebben gemaakt, en maar bleven doormodderen met de stokoude Avensis. Ook dit zal vast geen verkoopkanon worden, maar aangezien het een bestaand model is is het toch pure bijvangst. En met de hybride hadden ze jaren geleden nog flink kunnen scoren. Goed product, goede prijs, nu alleen de klanten nog weten te bereiken...

Van de voorgangers vond ik de Mk. III veruit het meest geslaagd, een mooie sedan die lekker op z'n wielen stond, met een krachtige neus en een voor die tijd ook fraai interieur. En van de Mk. II en III hadden beiden uiteraard ook een heel aparte station-uitvoering. Toegegeven, met de ogen van nu ogen ze ineens een stuk minder radicaal als destijds, maar toch....

Afbeelding

Van de Mk. IV weet ik uit eigen ervaring als passagier dat het een heerlijke auto is, maar wat was ie saai. En het heeft weer even een paar generaties geduurd voordat ze daar weer bovenop zijn gekomen....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

ViveLaFrance
.
.
Berichten: 12072
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Generatiekloof

Bericht door ViveLaFrance » 13 apr 2019, 23:37

WizardOfOss schreef:
13 apr 2019, 22:54
Van de voorgangers vond ik de Mk. III veruit het meest geslaagd, een mooie sedan die lekker op z'n wielen stond, met een krachtige neus en een voor die tijd ook fraai interieur.

Van de Mk. IV weet ik uit eigen ervaring als passagier dat het een heerlijke auto is, maar wat was ie saai. En het heeft weer even een paar generaties geduurd voordat ze daar weer bovenop zijn gekomen....
Ik neem aan dat je dan enorm onder indruk was van het interieur van de Mk. III, want de buitenzijdes komen behoorlijk overeen.
Vive la France, Vive la Différence

Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 10926
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Generatiekloof

Bericht door WizardOfOss » 13 apr 2019, 23:55

Tsja, beiden zijn traditionele sedans, maar de uitvoering maakt toch een heel verschil. De Mk. III oogde een tikje gedrongen, en van alle kanten lekker dik zonder vadsig te zijn (kom daar nu nog maar eens om....), de MK. IV was gestrekter en oogde van alle kanten een stuk ieler, en had de neus überhaupt nog anoniemer gekund? Kwestie van de juiste rondingen en details op de juiste plek. Het zijn soms subtiele verschillen die een ontwerp doen slagen of mislukken. De II en IV vind ik dan meer op elkaar lijken dan de III ten opzichte van beiden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

ViveLaFrance
.
.
Berichten: 12072
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Generatiekloof

Bericht door ViveLaFrance » 18 jul 2019, 20:38

Na vertraging wegens productieproblemen wordt in het najaar de achtste generatie van de Volkswagen Golf gepresenteerd. Net als bij de zesde generatie gaat het om een doorontwikkeling van het huidige model. Een overzicht van de compacte middenklasser die al 45 jaar een belangrijke rol speelt in Europa.

Volkswagen Golf (1974-heden)

Mk 1 (1974-1983)
https://i.imgur.com/p1ZD9Vc.jpghttps://i.imgur.com/sqf6Xja.jpg
https://i.imgur.com/0PKbkCV.jpg

Mk 2 (1983-1992)
https://i.imgur.com/bMPKjzy.jpghttps://i.imgur.com/6zeEbyo.jpg

Mk 3 (1991-1998)
https://i.imgur.com/05NQmkW.jpghttps://i.imgur.com/bt2Z71T.jpg
https://i.imgur.com/UJGStpO.jpg

Mk 4 (1997-2004)
https://i.imgur.com/uu1pdvG.jpghttps://i.imgur.com/iRd5nuf.jpg

Mk 5 (2003-2009)
https://i.imgur.com/79iFWJA.jpghttps://i.imgur.com/vD1JFSq.jpg

Mk 6 (2008-2013)
https://i.imgur.com/MsDOaGR.jpghttps://i.imgur.com/R2N2aGA.jpg

Mk 7 (2012-heden)
https://i.imgur.com/W2yDSuH.jpghttps://i.imgur.com/fnOMQQl.jpg
Vive la France, Vive la Différence

Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 10926
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Generatiekloof

Bericht door WizardOfOss » 18 jul 2019, 22:09

De I is praktisch van "voor mijn tijd", dat levert hem eerder charme-punten dan nostalgische gevoelens op. Als GTI uiteraard wel erg leuk, dat hij ten onrechte vaak als de eerste sportieve gezinswagen wordt gezien doe ik dan maar af als domme onwetendheid.

De II was wat mij betreft de Golf op z'n hoogtepunt: een karakteristiek model dat duidelijk voortborduurde op z'n voorganger maar daarbij juist aan karakter won (het tegenovergestelde van hedendaags evolutiedesign dus), en met de meeste leuk uitvoeringen: naast de (nu wat minder interessante) GTI's ook de G60, de Rallye Golf, en als onbetwiste topper de knotsgekke Golf Country.

De III vond ik bij introductie best fraai, maar de tijd is hem niet gunstig gezind geweest. Uiterlijk mist hij het simpele en robuuste van z'n voorgangers, en het strakke van de IV. Het oogt vooral kwalitatief ondermaats, en dat lijkt ook niet alleen schijn te zijn. De VR6 was puur vanwege z'n motor uiteraard nog wel leuk, maar dat was dan ook de enige interessante uitvoering. En de Variant was ronduit lelijk.

De IV is dan juist het omgekeerde verhaal: bij introductie vond ik hem erg tegenvallen, maar het design is met de jaren alleen maar op me gegroeid. Net als de toenmalige Passat zeer strak en haast minimalistisch gelijnd, de heldere koplampen deden alle andere auto's ineens ouderwets ogen, en de parallelle lijnen van achterportier en C-stijl waren toen een fraaie vondst. De Variant had dan weliswaar een veel fraaiere achterkant gekregen, maar die paste dan weer totaal niet bij de neus (oplossing: Bora Variant). Ik heb ook het idee dat dit de eerste auto was waarbij ineens de interieurafwerking een issue werd, voorheen las je nooit iets over mooie zachte kunststoffen in het interieur, een "premium" interieur wordt daarvoor vooral afgemeten aan aanwezigheid van hout en leer. Op zich wel een aantal interessante motoren (1.8 20V, VR5) en uiteraard de TDI's met toenemend aantal rode letters, maar iedereen die ik ken die dergelijke motoren in een Golf of ander VAG-blik heeft gehad had er alleen maar problemen mee. Qua GTI's was het uiteraard huilen met de pet op, maar de R32 maakte veel goed. Maar los daarvan: als ik er nu nog een zie rijden blijft het lastig voor te stellen dat het een alweer 22 jaar oud ontwerp betreft.

Over de V ben ik nogal in dubio. Bij introductie was er één aspect wat me enorm stoorde: de zwarte B-stijl. Juist het rond de ramen doorlopende plaatwerk was wat mij betreft een van de meest kenmerkende details van de Golf geweest, dat gaf hem mede zo'n robuuste uitstraling. Voor de rest desondanks geen verkeerd model dat de tand des tijds heel aardig doorstaan heeft, maar vanuit bepaalde hoeken oogt de achterkant wel héél erg vadsig. En hoewel ik destijds niet zo onder de indruk was is het achteraf bezien misschien de de laatste VW en zeker de laatste Golf geweest waarbij een paar frivoliteiten in het design (met name de lichtunits) nog gepermitteerd werden. En uiteraard de terugkeer van een serieus te nemen GTI.

De 5.5 belichaamt misschien wel meer dan welke andere auto dan ook alles wat ik haat aan evolutiedesign. Feitelijk is het uiteraard gewoon een flinke facelift, maar dan wel eentje waarbij alles maar dan ook écht alles wat de V nog een beetje leuk maakte vakkundig was weggeschaafd. Met als resultaat een van de meest zaaddodend suffe C-segmenters uit de autohistorie. Die er daardoor nu bedaagder uitziet dan z'n beide voorgangers. Walter de'Silva schijnt hem desondanks als een van zijn moeilijkste maar best geslaagde klussen te beschouwen. Ok las een tijdje geleden echter nog een verhaal dat zijn A5 door de sensuele lijnen binnen de Audi-burelen voor zware verdeeldheid had gezorgd waardoor hij feitelijk alleen nog op papier een functie vervulde binnen VAG, en kijkend naar de VII ben ik geneigd dat verhaal te geloven. Het gaat er bij mij domweg niet in dat de Alfa 156 en dit misbaksel door dezelfde hand neergepend zijn.

En dan tot slot de VII. De eerste keer dat ik hem tegenkwam liep ik er straal aan voorbij. Hij stond buiten bij de dealer naast een 5.5 in hetzelfde zwart, en ik had oprecht in eerste instantie niet door dat het twee verschillende auto's waren, ik zag het pas toen ik even later weer terugliep. Typerend wellicht voor ontwerpen van Marc Lichte, de meest inspiratieloze designer die de autowereld ooit gekend heeft. Door de wat strakkere lijnen is het uitgezakte en suffe van de 5.5. er gelukkig wel grotendeels van af, maar dat is dan ook het enige positieve wat ik over het uiterlijk kan zeggen. Ik geloof verder best dat het rationeel gezien een uitstekende auto is, maar het oog wil toch ook wat?


Zo, dat waren voor een notoire VAG-hater toch wel een hele hoop (positieve én negatieve!) woorden over de Golf :clown: . Mag ik voor een volgende ronde de Civic aandragen? Daar waar de Golf nadrukkelijk een doorlopende evolutie vertoont is de Civic vermoedelijk wel de meest extreme tegenpool daarvan.....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

ViveLaFrance
.
.
Berichten: 12072
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Generatiekloof

Bericht door ViveLaFrance » 23 jul 2019, 20:42

De V vind ik nog altijd de meest geslaagde Golf. Herkenbaar, maar toch met een vleugje eigenzinnigheid. Netjes optisch afgewerkt hetgeen na deze generatie problematisch werd bij VAG. Zelfs de Variant was best oké, terwijl dit concept bij de Golf nooit echt succesvol is geworden in tegenstelling tot de soortgenoten van de Skoda Octavia en Seat Leon. Enerzijds vreemd, anderzijds best logisch aangezien de stationwagen pas debuteerde bij de derde generatie.

Van de oudere Golfjes is de I Cabrio nog het leukst wat mij betreft. De GTI's uit die tijd doen me niks, maar ik draag dan ook geen petjes :clown:
Vive la France, Vive la Différence

Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2786
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Generatiekloof

Bericht door Martin » 26 jul 2019, 13:25

Na de 4 ben ik een beetje afgehaakt. Wat daar de reden voor is, kan ik zo niet eens zeggen. De 3 en 4 werden ook als rallyauto door Volkswagen motorsport gebouwd. Daar heb ik nog steeds een zwak voor. Misschien omdat mijn 3 niet probleemloos was of omdat ik toch graag wat bijzonders wilde rijden.
Stap eens op de fiets

Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3005
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Generatiekloof

Bericht door nvdw » 26 jul 2019, 20:07

Puur op design en impact de Golf IV. AutoWeek zei toen, in een eerste vergelijk met de Mercedes A-klasse: die ster hoort eigenlijk op de Golf. En terecht.

Voor echte Mercedes-kwaliteit zou ik overigens de II nomineren: onverwoestbaar. Zo goed is het nooit meer geweest. En Mercedessen bouwen kon Mercedes ten tijde van de Golf IV ook niet meer.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"

Plaats reactie