Generatiekloof

De nieuwe modellen worden hier besproken
Plaats reactie
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 11768
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Generatiekloof

Bericht door ViveLaFrance » 18 mar 2019, 22:20

Na het overweldigende succes van 'Anders nog iets?' is het tijd voor nog een nieuw topic. Zoals de naam aangeeft gaat het over generaties van een auto. Er zijn modellen die zeer lang op de markt zijn. Misschien niet altijd in dezelfde gedaante, maar in elk geval dusdanig belangrijk voor het betreffende merk om niet geschrapt te worden. Laat even weten wat je van het model vindt. Of niet ;)

De Toyota Camry opent het bal, omdat de meest recente generatie weer een poging gaat wagen om Europa te veroveren als vervanger van de Avensis.

Toyota Camry (1982-heden)

Mk I (1982-1986)
https://i.imgur.com/enNLDvI.jpg

Mk II (1986-1992)
https://i.imgur.com/yZnKyYo.jpg

Mk III (1991-1996)
https://i.imgur.com/o2YRTJj.jpg

Mk IV (1996-2001)
https://i.imgur.com/jHcZpEk.jpg

Mk V (2001-2006)
https://i.imgur.com/xxU4FFu.jpg

Mk VI (2006-2011)
https://i.imgur.com/UWQwadQ.jpg

Mk VII (2011-2017)
https://i.imgur.com/w1unrJ0.jpg

Mk VIII (2017-heden)
https://i.imgur.com/QJvA23q.jpg
Vive la France, Vive la Différence

ViveLaFrance
.
.
Berichten: 11768
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Generatiekloof

Bericht door ViveLaFrance » 13 apr 2019, 21:30

Is de Camry niet interessant? :clown:

Ik vind het leuk dat Toyota het gapende gat in het Europese E-segment enigszins probeert te dichten. Het is een stap in de goede richting. Hopelijk inspireert het andere merken. Misschien zelfs Dacia, want waarom zij nog steeds geen betaalbare D-/E-segmenter aanbieden is mij een raadsel. De nieuwe Camry kost ongeveer 40k en dan krijg je alles erop en eraan. De huidige generatie laat zien dat Toyota iets expressiever is geworden. Sommige voorlopers lijken namelijk enorm op elkaar.
Vive la France, Vive la Différence

Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 10691
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Generatiekloof

Bericht door WizardOfOss » 13 apr 2019, 22:54

Tsja, ik heb nooit begrepen waarom ze deze stap niet veel eerder hebben gemaakt, en maar bleven doormodderen met de stokoude Avensis. Ook dit zal vast geen verkoopkanon worden, maar aangezien het een bestaand model is is het toch pure bijvangst. En met de hybride hadden ze jaren geleden nog flink kunnen scoren. Goed product, goede prijs, nu alleen de klanten nog weten te bereiken...

Van de voorgangers vond ik de Mk. III veruit het meest geslaagd, een mooie sedan die lekker op z'n wielen stond, met een krachtige neus en een voor die tijd ook fraai interieur. En van de Mk. II en III hadden beiden uiteraard ook een heel aparte station-uitvoering. Toegegeven, met de ogen van nu ogen ze ineens een stuk minder radicaal als destijds, maar toch....

Afbeelding

Van de Mk. IV weet ik uit eigen ervaring als passagier dat het een heerlijke auto is, maar wat was ie saai. En het heeft weer even een paar generaties geduurd voordat ze daar weer bovenop zijn gekomen....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

ViveLaFrance
.
.
Berichten: 11768
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Generatiekloof

Bericht door ViveLaFrance » 13 apr 2019, 23:37

WizardOfOss schreef:
13 apr 2019, 22:54
Van de voorgangers vond ik de Mk. III veruit het meest geslaagd, een mooie sedan die lekker op z'n wielen stond, met een krachtige neus en een voor die tijd ook fraai interieur.

Van de Mk. IV weet ik uit eigen ervaring als passagier dat het een heerlijke auto is, maar wat was ie saai. En het heeft weer even een paar generaties geduurd voordat ze daar weer bovenop zijn gekomen....
Ik neem aan dat je dan enorm onder indruk was van het interieur van de Mk. III, want de buitenzijdes komen behoorlijk overeen.
Vive la France, Vive la Différence

Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 10691
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Generatiekloof

Bericht door WizardOfOss » 13 apr 2019, 23:55

Tsja, beiden zijn traditionele sedans, maar de uitvoering maakt toch een heel verschil. De Mk. III oogde een tikje gedrongen, en van alle kanten lekker dik zonder vadsig te zijn (kom daar nu nog maar eens om....), de MK. IV was gestrekter en oogde van alle kanten een stuk ieler, en had de neus überhaupt nog anoniemer gekund? Kwestie van de juiste rondingen en details op de juiste plek. Het zijn soms subtiele verschillen die een ontwerp doen slagen of mislukken. De II en IV vind ik dan meer op elkaar lijken dan de III ten opzichte van beiden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

Plaats reactie